University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41802120210401Economic Ethics in Thomas Aquinas' Thoughtاخلاق اقتصادی در اندیشهی توماس آکوئینی1024245950ENHasan AhmadizadeAssistance Professor, Department of Religions and Philosophy, University of Kashan, Kashan, Iran.Journal Article20210501Today, in view of the philosophers of virtue ethics, the globalized economy cannot be surrounded only by legal limits. Nor can economic crises be prevented simply by appealing to various laws and based on personal interests, but what we need is a set of moral virtues. Which virtues should govern today’s globalized economy? In response to this question, we can refer to Thomas Aquinas' moral theory, which is based on the link between virtue and justice. Aquinas is one of the famous thinkers in the Christian theology, whose view can answer many of the issues raised in economic ethics. In this article, an attempt is made to first look at how Aquinas' theory of virtue, with its emphasis on the natural light of reason, can be effective for all humans, religions, and non-believers. It is then strived to explain how Aquinas' theory of natural right unites virtue and justice. Finally, the challenge between cultural diversity and ethical unity in today’s globalized economy is addressed.امروزه به زعم فیلسوفان اخلاقِ فضیلت، نسبت به اقتصاد جهانیشده نمیتوان صرفاً با حد و مرزهای حقوقی احاطه پیدا کرد. همچنین نمیتوان صرفاً با قوانین گوناگون و با تکیه بر منافع شخصی، مانع از پدید آمدن بحرانهای اقتصادی شد، بلکه به مجموعهای از فضلیتهای اخلاقی نیاز داریم. اما کدامین فضیلتها باید بر اقتصاد جهانیشدهی امروز حاکم باشند؟ برای پاسخ، میتوان به نظریهی اخلاقی توماس آکوئینی رجوع نمود که بر اساس پیوند میان فضیلت و عدالت شکل گرفته است. دیدگاه او، میتواند پاسخگوی بسیاری از مباحث مطرح در اخلاق اقتصادی باشد. در این جستار، نخست به این مسئله توجه خواهیم نمود که چگونه نظریهی فضیلت توماس، با تأکید بر نور طبیعی عقل، میتواند برای غیر مسیحیان و حتی غیر متدینان هم کارآمد باشد. سپس توضیح خواهیم داد که چگونه نظریهی توماس در خصوص "حق طبیعی"، فضیلت و عدالت را با یکدیگر متحد میسازد. سپس به چالش میان تنوع فرهنگی و وحدت اخلاقی در اقتصاد و تجارت جهانیشدهی امروز خواهیم پرداخت.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41802120210401Genetically modified foods and principle beneficenceغذاهای اصلاحشده ژنتیکی و اصل سودرسانی2644246436ENMaryam AlsadatRazaviM.A. in Ethics, Masoumiyah Seminary Higher Education Institute, Qom. Iran.Alireza AlebouyehAssistant Professor at Department of Philosophy and Theology, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran.0000-0002-6443-4583Journal Article20210814One of the latest advances in biotechnology is genetically modified (GM) foods. The production of GM foods is a controversial issue worldwide. The most important and controversial issue in the production of GM foods is ethics. Some people believe that their production is morally right, while others consider the production of these foods to be unjustified and immoral. According to the principle of beneficence, proving the ethics of producing GM foods is only possible by carefully evaluating its advantages and disadvantages and the superiority of the benefits. Opponents believe that the production of this type of food has irreparable disadvantages, some of which are known and some are still unknown. Damage to human health and the environment and the creation of economic, social and political problems are among the most important reasons for opposition. On the other hand, proponents of the production of GM foods enumerate significant advantages. Solving the problem of global hunger, improving the quality of food, and improving the economic situation of farmers are among the most important reasons for the proponents of the morality of the production of GM foods. In the present study, the reasons of the proponents of GM food production are examined and criticized through descriptive and analytical methods. Studies show that although the production of GM foods is associated with significant benefits, there are drawbacks to the opponents’ reasons, and the production of GM foods requires more research and experiments.یکی از جدیدترین دستاوردهای رشته زیستفناوری، غذاهای اصلاحشده ژنتیکی هستند. تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی یک مسئله بحثبرانگیز در سراسر جهان است. مهمترین و جنجالیترین مسئله تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی اخلاق است. برخی معتقدند تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی از منظر اخلاقی صحیح است و برخی دیگر تولید این غذاها را غیرموجه و نادرست میدانند. مطابق اصل سودرسانی، اثبات اخلاقی بودن تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی تنها با ارزیابی دقیق مزایا و مضرات و برتری مزایا ممکن است. به اعتقاد مخالفان، تولید این نوع غذاها معایب و مشکلات غیرقابل جبرانی دارد که برخی از آنها شناختهشده و برخی هنوز ناشناختهاند. آسیب دیدن سلامت انسان و محیطزیست و ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از مهمترین دلایل مخالفان است. در مقابل موافقان برای تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی مزایای قابلتوجهی برمیشمارند. حل مشکل گرسنگی جهانی، بالا رفتن کیفیت مواد غذایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان از مهمترین دلایل موافقان اخلاقی بودن تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی است. در مقاله حاضر دلایل موافقان تولید غذاهای اصلاحشده ژنتیکی با روش توصیفی، تحلیلی بررسی و نقد میشوند. بررسیها نشان میدهد باوجوداین که تولید غذاهای اصلاحشدهژنتیکی با مزایای قابلتوجهی همراه است دلایل موافقان با اشکالاتی مواجه است و تولید غذاهایاصلاحشدهژنتیکی به پژوهشها و آزمایشهای بیشتری نیازدارد.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41802120210401Lying from Kant’s Point of Viewدروغگوئی از نظر کانت4662246524ENHossein AtrakAssociate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran.0000-0002-1974-278XJournal Article20211002This paper discuss moral judgment of lying from Kant’s point of view. According to Kant, Lying is a great vice and the key of all evils. He define lying as “to tell something which is not in your heart”. Most of the people think that lying is wrong due to its harms to others, but Kant says that lying is wrong even if it does have any harm to others and has been told by good intention. He knows lying wrong because of destroying human worth. He counts not telling the lie as a perfect human duty to others and to oneself. The main question of this research is this: is lying prohibited absolutely from Kant’s view or he permits some kind of lies? The result of this research shows Kant has different views on lying in his different works. He permits some kind of lies in his former works like Lectures on Ethics and says that lying and deception is permitted in defense of oneself. But, in his later works like <em>Groundwork of the Metaphysics of Morals</em> and “On a Supposed Right to Lie from Altruistic Motives”, Kant makes lying absolutely prohibited.این مقاله به بررسی دیدگاه کانت دربارة حکم اخلاقی دروغگویی میپردازد. دروغگویی از نظر کانت رذیلتی بزرگ و کلید تمام شرور در عالم است. وی دروغ را چنین تعریف میکند: «به زبان چیزی گفتن و در دل چیزی داشتن». اغلب تصور میشود که دروغگویی بهخاطر ضرر زدن به غیر نادرست است؛ ولی کانت معتقد است دروغ حتی اگر زیانی به کسی نداشته باشد و با نیت خیر نیز گفته شود، باز عملی نارواست. وی دروغگویی را به خاطر نابود کردن ارزش انسانی خویش، نادرست میشمارد. او دروغ نگفتن را یک وظیفة کامل انسانی هم نسبت به دیگران و هم نسبت به خویشتن برمیشمارد. سئوال اصلی پژوهش این است که آیا دروغگویی از منظر کانت بهطور مطلق ممنوع است یا وی آن را در برخی شرایط تجویز می کند؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که دیدگاه کانت در مورد مطلق یا نسبی بودن ممنوعیت دروغگویی در آثار مختلفش متفاوت است. کانت در آثار ابتدایی خود، مانند: درسهای فلسفه اخلاق، دیدگاه سهلگیرانهتر و انعطافپذیرتری نسبت به دروغگویی دارد و دروغگویی را بهطور مطلق ممنوع نمیشمارد؛ بلکه دروغگویی برای نجات خود از سوء استفادة دیگران را تجویز میکند و بهطور کلی، دروغگویی و فریب را از باب مقابله به مثل جایز میشمارد؛ اما در آثار متأخرش، مانند: مابعدالطبیعه اخلاق و مقالة «حق فرضی دروغگویی با انگیزة خیرخواهانه» معتقد به ممنوعیت مطلق دروغگویی شده است. وی در بنیاد مابعدالطبیعة اخلاق، دروغگویی را بر اساس اصل تعمیم پذیری و اصل غایات ممنوع میشمارد.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41802120210401The Semantic Precedence of Religion over Morality in Robert Adams' Divine Command Theoryتقدم معناشناختی دین بر اخلاق در نظریة امر الهیِ رابرت آدامز6483246437ENAlireza ZamiriPh.D student in Ethics, Department of Ethics, Faculty of Humanities, University of Qom. Qom. Iran.Seyyed Ahmad FazeliAssistant Professor, Department of Ethics, Faculty of Humanities, University of Qom. Qom. Iran.Journal Article20210817The divine command theory is one of the most well-known deontological ethics theories that has always numerous interpretations. The interpretations of the Judeo-Christian and Islamic traditions of the command of God are according to the attributes that each religion has proved in its sacred texts and theological discussions. They consider the relationship between the moral and the divine as logical and necessary or as metaphysical and moral necessity. Explaining the relationship between the religious and moral command and the precedence of religion over morality requires various arrangements to finally justify a particular type of precedence historically, metaphysically, epistemologically, and conceptually or semantically. The divine command theory of Robert Adams is one of the modified examples of the theory of divine command in the contemporary period, which tries to reconstruct the weaknesses and shortcomings of the basic theories of divine command and justify the semantic precedence of religion over morality by relying on a metaphysical principle rooted in the particular conception of man's relationship with God. This approach has been formed according to the moral obligation and such concepts and has tried to defend the divine command theory by correcting semantic positions. From this point of view, in the obligation arising from wrong, an action is wrong only if it opposes the divine command or the divine will. The legitimacy of these commands also stems from the command of the God of love, which is a special relationship between the religious person and God.نظریة امر الهی یکی از انواع نظریههای وظیفهگرایانه است که تقریرهای متعددی دارد. سنتهای یهودی، مسیحی و اسلامی با توجه به صفاتی که در متون مقدس و مباحث کلامی خود برای خدا اثبات کردهاند، تفاسیر مختلفی از امر خدا و رابطة امر اخلاقی و امر الهی، به صورت منطقی و ضروری یا به ضرورت متافیزیکی و اخلاقی، ارائه کردهاند. تبیین ارتباط میان امر دینی و اخلاقی و تقدم دین بر اخلاق تنسیقهای مختلفی میطلبد، تا در نهایت، نوع خاصی از تقدم، به صورت تاریخی، مابعدالطبیعی، معرفتشناسی و مفهومی یا معناشناسانه، توجیه شود. نظریة امر الهی رابرت آدامز یکی از نمونههای اصلاح شدة نظریة امر الهی در دوره معاصر است که با تکیه بر یک اصل متافیزیکی که ریشه در تلقی خاص ارتباط انسان با خداوند دارد، تلاش دارد تا ضعفها و کاستیهای نظریههای ابتدایی امر الهی را به نحوی بازسازی کند و تقدم معناشناختی زبان دین بر اخلاق را توجیه نماید. این رویکرد با توجه به الزام اخلاقی و مفاهیمی از این دست شکل گرفته است و تلاش نموده تا با اصلاح مواضع معناشناختی از نظریة امر الهی دفاع کند. از این منظر، از نظر اخلاقی، عملی نادرست است که تنها و تنها در مقابل امر یا ارادة الهی قرار گیرد. مشروعیت این دستورات نیز ناشی از فرمان خدای عشق است که رابطة خاصی میان او و فرد متدین وجود دارد.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41802120210401Analysis of Social Deterioration and Procrastination in Organizational Lifeتحلیلی بر سایش اجتماعی و اهمالکاری در زندگی سازمانی86100246435ENNajibeh Abbasi RostamiMA in Business Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran.Faranak Safari ShadPh.D in Business Management, University of Yazd, Yazd, Iran.Ebrahim RahimiPh.D in Human Resources Management, Assistant Professor at Qom Technical and Vocational University, Qom, Iran.Journal Article20210718Today, the phenomenon of social deterioration is considered as one of the problems and dark corners of organizational life that results from continuous and forced organizational interaction. Considering that social deterioration is an organizational problem with irreparable consequences and reduces organizational capacity and hinders human resource development, this study is conducted to help managers and reduce the negative effects of social deterioration. Accordingly, it is aimed to examine the impact of social deterioration on employees’ procrastination. To this end, three main hypotheses and three sub-hypotheses are proposed. The research method is descriptive-applied. Duffy et al. (2002) scale is used to measure social deterioration and a questionnaire developed by Schwazer and Dale (2000) is used to measure the variable of procrastination. The statistical population of the study includes all employees and insurance agencies of Kermanshah province, Iran. Data analysis is done by independent t-test and structural equation modeling using SPSS and Smart-PLS. The results show a positive and significant relationship between employees’ social deterioration and procrastination, and there is a significant difference between men and women in the rate of social deterioration and procrastination. The results of the research help organizational managers to better understand social deterioration and make correct policy in order to reduce its negative consequences, especially to prevent the spread of procrastination among employees.امروزه از پدیدهی سایش اجتماعی بهعنوان یکی از معضلات و زوایای تاریک زندگی سازمانی که ناشی از تعاملات مستمر و اجباری سازمانی است، یاد میشود. با توجه به اینکه سایش اجتماعی یک معضل سازمانی با تبعات جبران ناپذیر است و موجب کاهش ظرفیت سازمانی و عدم توسعه منابع انسانی میگردد، این پژوهش در راستای مساعدت به مدیران سازمان و برای کاهش اثرات منفی سایش اجتماعی صورت پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سایش اجتماعی بر اهمالکاری کارکنان است. در راستای هدف مزبور، سه فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی مطرح شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی–کاربردی است و برای سنجش متغیر سایش اجتماعی از پرسشنامه دافی و همکاران (2002) و برای سنجش متغیر اهمالکاری از پرسشنامه تدوین شده توسط شوازر و دیل (2000) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان و نمایندگی های بیمه ایران استان کرمانشاه هستند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون t مستقل و مدلیابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام شد. نتایج نشان داد که بین سایش اجتماعی کارکنان و اهمالکاری ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد، هم چنین بین زنان و مردان در میزان اهمالکاری و سایش اجتماعی اختلاف معنی دار وجود دارد. نتایج پژوهش به مدیران سازمان در جهت درک بهتر از سایش اجتماعی و سیاستگذاری صحیح در راستای کاهش تبعات منفی آن، به خصوص پیشگیری از گسترش اهمالکاری در بین کارکنان، یاری میرساند.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41802120210401A Critical Review of John Mackie's Error Theoryبررسی انتقادی نظریة خطاانگاریِ جان مکی102115246434ENHosein FasihiM.A. at Ethics, Department of Ethics, Faculty of Humanities, University of Qom. Qom. Iran.Journal Article20210425John Mackie’s viewpoint in meta-ethics is known as error theory, based on which the moral claims, in general, are exposed to errors. Mackie relies on two arguments, one of which is based on relativity and the other is based on queerness. In the first argument, he resorts to the diversity of laws and rituals in different societies. In the second one, which consists of two epistemological and metaphysical subclasses and is considered to be more important with more general usage, he argues that the objectivity of the morals in the world requires our exposure to absurd phenomena. He concludes that claiming the existence of the objective values in the world doesn't mean the utterance of a meaningless claim, yet it is completely wrong and false. Accordingly, issues such as duty, merit, virtue, and moral justification are all useless and meaningless. His viewpoint has been the object of several criticisms, some instances of which include: the scope of the realities of the things embraces the ethical values as well; difference and diversity don't require the morals to be unreal; the valued objectivity and scientific objectivity must be discriminated; it should be known that the ethical attributes can be achieved as the consequences of natural features; and the necessity of the objectivity of a concept doesn't mean that it should have an objective equivalent in our world. John Mackie's viewpoint does not seem to be the solution to the opposition and conflict between realism and anti-realism.دیدگاه جان مکی در فرااخلاق به نظریة خطاانگاری در باب اخلاق نامور است. این دیدگاه، بهطور کلی، گفتار اخلاقی را دستخوش خطا میداند. مکی در تلاش برای اثبات دیدگاه خود از دو استدلال که یکی مبتنی بر نسبیت است و دیگری مبتنی بر غرابت، یاری گرفته است. در اولی به تنوع قوانین و آداب در جوامع مختلف متمسک میشود و در دومی که خود آن را مهمتر و دارای کاربردی عمومیتر میداند و متشکل از دو بخش متافیزیکی و معرفتشناختی است، چنین استدلال کرده است که چنانچه واقعیات اخلاقی در جهان عینیت داشته باشند، مستلزم آن خواهد بود که با پدیدههایی عجیب و غریب مواجه باشیم. او نتیجه میگیرد اظهار اینکه ارزشهای عینی در عالم وجود دارد، گفتن امری بیمعنا نیست؛ ولی بهطور کلی خطا و کاذب است. در این مقاله، ضمن توصیف نظریة مذکور با نگاهی تحلیلی-انتقادی، به نقد و بررسی آان پرداخته شده است که بر اساس آن به نظر میرسد دیدگاه جان مکی در فرااخلاق راه حل معارضة میان واقعگرایی و ضد آن نیست.