University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41801120200401Moral Agency in Artificial Intelligence (Robots)عاملیت اخلاقی در مصنوعات هوشمند (رباتها)113237236ENSaleh GorbanianAssistant professor, Department ofPhilosophy, Al-Mustafa Open University, Qom, Iran.Journal Article20191110Abstract<br />Growing technological advances in intelligent artifacts and bitter experiences of the past have emphasized the need to use and operate ethics in this field. Accordingly, it is vital to discuss the ethical integrity of having intelligent artifacts. Concerning the method of gathering materials, the current study uses library and documentary research followed by attribution style. Moreover, descriptive analysis is employed in order to analyze data. Explaining and criticizing the opposing views in this field and reviewing the related literature, it is concluded that the proof of the ethical integrity of the intelligent artifacts is possible due to the specific features of these artifacts and their own moral system.عاملیت اخلاقی در مصنوعات هوشمند (رباتها)<br /><br />چکیده<br />گسترش روزافزون پیشرفتهای فناورانه در عرصه مصنوعات هوشمند و تجربههای تلخِ گذشته از جانب انسانهای سودجو، لزوم بکارگیری و عملیاتی کردن اخلاق را در این عرصه را دوچندان کرده است. در راستای تحقق این امر بحث از عاملیت اخلاقی داشتن مصنوعات هوشمند حیاتی است. این پژوهش– که در روش گردآوری مطالب، کتابخانه ای است و در نحوه استناد داده ها، از شیوه اسنادی پیروی می کند و در تجزیه و تحلیل مطالب، روش آن تحلیل محتوایی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد- با تبیین دقیق و نقد نظرات مخالف در این عرصه و با کمکگرفتن از تحقیقات انجام شده به این نتیجه دست یافته است که اثبات عاملیت اخلاقی برای مصنوعات هوشمند، با توجه به ویژگیهای خاص این مصنوعات و نظام اخلاقی مختص به خودشان امکان-پذیر است.<br /><br />کلیدواژهها: عاملیت، عاملیت اخلاقی، اخلاق، مصنوعات هوشمند، رباتUniversity of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41801120200401Reviewing the Critiques of Act Utilitarianismبررسی مهمترین نقدهای وارد بر فایدهگرایی عملمحور337035800ENHamzeh Hojjat HatampouriPh.D. in Philosophy, Department of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.Ali Akbar Ahmadi AframganiAssociate Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.Journal Article20190513The distinction between Rule and Act Utilitarianism is one of the most important dichotomies among Utilitarian philosophers. First, we will briefly discuss the nature of this controversy and the precise point of the divergence. Then, we will take a look at the history of this terminology. In the third and main stage, the critiques particularly levelled at Act Utilitarianism will be probed. It will be indicated that part of these criticisms come from the opponents of utilitarianism while others are presented by its advocates who find the Act reading inefficient. We will categorize these reviews into three groups and examine their authenticity. Impracticality, harmfulness, and immoral effects are the titles of those critiques leveled at Act Utilitarianism. Is this version of utilitarianism capable of answering problems which opponents have made or is it necessary to give up of this type of utilitarianism and throw a new plan?<br /> <br /><br /><br />بررسی مهمترین نقدهای وارد بر فایدهگرایی عملمحور<br /> چکیده<br /> تفکیک میان قاعدهمحوری و عملمحوری یکی از دوگانههای مهم در میان طرفداران فایدهگرایی است. ابتدا قدری درخصوص ماهیت این نزاع و اینکه نقطهی دقیق اختلافی چیست سخن میگوییم. سپس به تاریخچهی این نامگذاری نگاهی میاندازیم. درمرحلهی سوم و اصلی، به نقدهایی مینگریم که بهطورخاص به فایدهگرایی عملمحور وارد کردهاند. برخی از این نقدها از سوی مخالفان فایدهگرایی و برخی دیگر از سوی موافقان فایدهگرایی است که تقریر عملمحورانه را ضعیف میدانند. این نقدها را در سه قسمت دستهبندی میکنیم، توضیح میدهیم و صحت و سقمشان را برمیرسیم. ناعملیبودن، زیانباری و داشتن لوازم غیراخلاقی نام سه نقدی است که بر عملمحوری وارد کردهاند. آیا این تقریر از فایدهگرایی میتواند پاسخ مشکلاتی را بدهد که مخالفان وارد کردهاند یا اینکه باید از این گونهی فایدهگرایی گذر کرد و طرحی نو در انداخت؟University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41801120200401The Sources of Moral Knowledge in Ibn ʿArabī’s Thoughtمنابع معرفت اخلاقی در اندیشه ابن عربی7110236886ENAlireza AramPh.D of Ethics, Department of Ethics, University of Qom, Qom. Iran.0000-0003-1437-9018Seyed Ahmad FazeliAssistant Professor of Ethics, Department of Ethics, University of Qom, Qom, Iran.Journal Article20190721This article, using a descriptive-analytic method, introduces the ideas of Ibn ʿArabī in moral epistemology while focusing on the sources of moral knowledge and explaining how man utilizes these sources in order to achieve a moral life. The findings of the research show that Ibn ʿArabī considers moral knowledge to be objective and presents the Realm of Fixed Entities (Ayan Thabete) as the thing-in-itself of moral realities. In his writings, though scattered, he clearly considers five things as the sources of moral knowledge: nature, intellect, heart, soul and revelation. However, these sources are not at equal levels and the distinction of revelation and the human soul over the other sources is apparent. Comparing these two sources, one can conclude from Ibn ʿArabī’s writings that revelation is the source of religious legislative guidance and is the result of God’s direct communication with the prophets and is the path of knowledge to perfect unity. God’s special servants (Valīyy-u l-Allah), while perfecting their human souls and possessing special merits in moral knowledge still follow the teachings of the law-bringing prophets in their teachings and actions.این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، به معرفی اندیشه ابن عربی در حوزه معرفتشناسی اخلاق، با تمرکز بر منابع معرفت اخلاقی و تشریح چگونگی بهرهگیری انسان از این منابع در جهت ایصال به حیات اخلاقی میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ابن عربی معرفت اخلاقی را عینی دانسته و عالم اعیان ثابته را به عنوان نفس الامر حقایق اخلاقی معرفی میکند. وی در آثار خود به شکلی پراکنده اما صریح، پنج منبع: طبیعت، عقل، قلب، نفس و وحی را منابع شناخت حقایق اخلاقی دانسته است. البته رتبه این منابع یکسان نبوده و امتیاز وحی الهی و نفس آدمی بر سایر منابع نمایان است. در مقام مقایسه این دو منبع ممتاز، از کلمات ابن عربی چنین بر میآید که وحیْ منبع تشریعی هدایت و محصول تکلّم مستقیم حضرت حق با پیامبران و مسیر معرفت به توحید کامل است. اولیاء حق، ضمن تکامل بخشیدن به نفس انسانی و در عین برخورداری از امتیازات خاص در معرفت اخلاقی، در تعلیم و عمل خود پیرو تعالیم پیامبران صاحب شریعت هستند.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41801120200401The Combination of Philosophical and Religious Ethics in Raghib Isfahani's Al-Dhariʿaپیوند اخلاق فلسفی و دینی در الذریعة راغب اصفهانی10313337751ENHossein AtrakَAssociate professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities,, University of Zanjan, Zanjan, Iran.0000-0002-1974-278XJournal Article20191105Although some Muslim scholars have been affected in their ethical system by ancient Greek philosophers, they have also added some Islamic teachings to it and established a combined ethical system (philosophical and religious). Raghib Isfahani, the author of <em>Al-Dharī</em><em>ʿ</em><em>a</em>, is one of these Muslim scholars whose ethical system in this book should be regarded as a combined Islamic Virtue Ethics. It is the combination of Quranic and Philosophical Virtue Ethics. The general framework of his theory is philosophical adopted from Aristotle's and Plato's Virtue Ethics, however, the content of his theory is completely Islamic and Quranic. One of the significant innovations of Raghib in philosophical Virtue Ethics is adding religious virtues to moral virtues. He added theses four religious virtues: Hidāya (God's guidance), Rushd (God's supplement), Tasdīd (God's giving strong will to individuals) and Taʾyīd (God's assistance) to Plato's four ethical virtues (wisdom, temperance, courage and justice). He has called them Tufīqī virtues. According to Raghib, there is no way to obtain virtues but by God's guidance and supplement. By inspiration from Quran, he divided justice into absolute and conditional one. This innovation help us in reconciling Muʿtazilites and as Ashʿarites dispute in being moral goodness and badness rational or religious.برخی از حکمای اسلامی، گرچه در نظام اخلاقی خویش متأثر از فیلسوفان یونان باستان بودهاند، ولی اغلب تلاش داشتهاند اخلاق فلسفی آنها را با آموزههای ناب دینی مخلوط کنند و یک نظام اخلاقی تلفیقی (فلسفی-دینی) ارائه نمایند. راغب اصفهانی، صاحب کتاب شریف الذریعة الی مکارم الشریعة، یکی از این حکمای مسلمان است. نظریه اخلاقی راغب در این کتاب را میتوان در زمره نظریههای اخلاق فضیلت قرار داد. راغب گرچه در ساختار کلی نظریه اخلاقیاش، متأثر از اخلاق فضیلت افلاطون و ارسطو است، اما در محتوای علمی آن کتابی نظریهای کاملاً دینی و قرآنی است و چندان رنگ و بوی فلسفی ندارد. وی به خوبی، اخلاق فلسفی و قرآنی را به هم آمیخته است. یکی از ابتکارات مهم راغب در این کتاب که ناشی از بهرهگیری وی از قرآن کریم است، افزوردن فضایل دینی به فضایل چهارگانه اصلی فلسفی یعنی حکمت، عفت، شجاعت و عدالت است. وی چهار فضیلت هدایت، رشد، تسدید و تأیید را به عنوان فضایل توفیقی بر آنها میافزاید. به عقیده راغب، هیچ کس، راهی به هیچ یک از فضایل ندارد مگر به هدایت الهی و رحمت او. تقسیم عدالت به مطلق و مقید که بر گرفته از آیات قرآن و به نوعی راهگشای حل اختلاف حسن و قبح عقلی و شرعی معتزله و اشاعره است، نیز از ابتکارات راغب است که در کلام دیگر حکمای اسلامی دیده نمیشود.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41801120200401The Role of Questioning of the Educators (Teachers) in Intellectual Cultivation of the Educated (Students) Focusing on the Traditions of Immaculate Imams (peace be upon them)نقش اخلاق پرسشگری مربیان در پرورش تفکر متربی با تکیه بر سیره معصومین (ع)13515437557ENMohsen ShiravandAssistant Professor, the University of Isfahan, Isfahan, Iran.0000-0001-6746-5791Zahrasadat MirhadiM.A. at Nahju-al-Balagha. University of Isfahan, Isfahan, Iran.Journal Article20191025The issue of thought and thinking has always been underlined by Quran and prophetic traditions to the extent that one hour thinking is equal to seventy years of devotional act of worship. Educational system also struggles to educate intellectual students so that they can acquire a correct perspective of the challenges they are faced with. One of the most efficient actions for developing thinking among students is the use of the spirit of questioning in them. Therefore, the current study examines the significance of questioning in the educational system for cultivation of intellectual faculty in students relying on the prophetic traditions. The method used in the article is library based and analytical. It can be concluded that the most desirable method for intellectual cultivation of the educated is questioning which has been used by the immaculate imams as an educator in normal educational procedures. This method not only engages the audience in the intellectual process as an active agent but also allows the educator to lead the educated (pupil) towards a higher intellectual and epistemic capacity via raising purposeful questions and appropriate motivation.موضوع تفکر و اندیشه همواره مورد توجه قرآن و روایات بوده تا جایی که در روایات ارزش یک ساعت تفکر برابر هفتاد سال عبادت قرار داده شده است. سعی نظام تعلیم و تربیت هم بر این اساس است که بتواند دانش آموزان متفکر و خردمند تربیت کند تا آنها بتوانند بینش صحیحی نسبت به چالشهای رو بروی خود در آینده داشته باشند. یکی از مؤثرترین کارها برای پرورش تفکر در دانش آموز استفاده از روحیه پرسشگری در آنها است. از این رو پژوهش حاضر به بررسی اهمیت پرسشگری در نظام آموزشی برای پرورش قوه تفکر دانش آموز با تکیه بر روایات پرداخته است. روش مقاله اسنادی تحلیلی است. نتیجه این پژوهش به این شرح است که مطلوبترین شیوه پرورش فکری متربی استفاده از شیوه پرسشگری است که معصومین (ع) به عنوان یک مربی از این روش آموزشی به طور متداول استفاده میکردند. چنین شیوهای ضمن اینکه مخاطب را در فرایند فکری فعال قرار میدهد، به مربی این امکان را میدهد تا با طرح سئوالات هدفمند و انگیزشی، متناسب با ظرفیت وجودی متربی، او را به سطح بالایی از شناخت و ظرفیت فکری سوق دهد.University of Zanjan, IranEthical Reflections2676-41801120200401Investigation of the Influence of Professional Islamic Ethics on both Subjective and Objective Career Pathبررسی تأثیرپذیری موفقیت مسیر شغلی عینی و ذهنی از اخلاق حرفهای اسلامی15517837485ENHossein AzimiAssistant Professor, Department of Management And Accounting,The University of Zanjan, Zanjan, Iran.0000-0002-8282-4569Mahsa RahimzadeM.A. at Management and Accounting. Department of Management and Accounting, Sufi Razi University. Zanjan, Iran.Massod NaseriM.A. ai Management and Accounting. Department of Management and Accounting,The University of Zanjan, Zanjan, Iran.Journal Article20191020One of the branches of ethics that has recently found its place in Iran is professional ethics. One of the rich sources in professional ethics is the teachings of Islam which have identified the principles of professional ethics in religious sources. Human resource management in any organization is bound to take into account individual and organizational interests, needs of employees' career paths, while increasing their work motivation and organization's productivity. The purpose of this study was to investigate the relationship between Islamic professional ethics and career path of University of Zanjan staff. For this purpose, 30 employees were randomly selected. The data collection method was a researcher-made questionnaire. The data were analyzed using t-test, Pearson correlation coefficient and regression analysis in SPSS software. The results revealed that the level of adherence to the principles of Islamic professional ethics was at a medium to high level, meaning that staff were bound by these factors. The success of their objective career path, which includes rights, benefits and promotions, is moderate to low, but their mental career success score, which includes their perception and satisfaction of career advancement, growth, independence, achievement of career goals and having a good feeling about work is moderately assessed and there is a significant and direct relationship between the components of Islamic professional ethics and the success of an objective and subjective career path.یکی از شاخههای دانش اخلاق که به تازگی در ایران جایگاهی پیدا کرده، حوزة اخلاق حرفهای است. یکی از منابع غنی در اخلاق حرفهای، آموزههای دین مبین اسلام است. برای این منظور اصول اخلاق حرفهای در منابع دینی شناسایی شده است. مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی موظف است به علایق فردی وسازمانی در کنار هم توجه نماید؛ نیازهای مسیر شغلی کارکنان را در نظر گیرد؛ تا ضمن افزایش انگیزههای کاری، شاهد افزایش تولید و بهرهوری سازمان خود باشد. هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی تاثیرپذیری موفقیت مسیر شغلی عینی و ذهنی از اخلاق حرفهای اسلامی کارکنان دانشگاه زنجان است. به این منظور، 30 نفر از کارکنان به عنوان نمونه به طور تصادفی انتخاب شدند. روش جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها با استفاده از آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سطح پایبندی به اصول اخلاق حرفهای اسلامی در سطح متوسط به بالا بود؛ یعنی کارکنان به رعایت این عوامل مقید هستند؛ موفقیت مسیر شغلی عینی خود را که شامل حقوق، مزایا و ترفیع است، متوسط به پایین ارزیابی کردهاند؛ اما نمرة موفقیت مسیر شغلی ذهنی آنها که شامل درک و رضایت آنها از پیشرفت در کار، رشد و ترقی، استقلال، رسیدن به اهداف شغلی و داشتن احساس خوب نسبت به کار است، متوسط ارزیابی نمودند. در نتیجه، بین مولفههای اخلاق حرفهای اسلامی و موفقیت مسیرشغلی عینی و ذهنی رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد.