We Have to Live Till We Die

Document Type : Original Article

Author

Professor of Philosophy, Ljubljana University, Slovenia

Abstract

What ethical stance would be appropriate in today’s messy situation of health crisis, global warming, social and economic antagonisms, etc.? The first one is that of an expert who deals with the specific task imposed on him by those in power, blissfully ignoring the wider social context of his activity. The second one is that of pseudo-radical intellectuals who criticize the existing order from a comfortable morally superior position, well aware that their criticism will have no actual effects. How, then, are we to go on living after we get rid of the illusions of a false critical stance? Not just by accepting our reality: the fascination with the end of our civilization make us spectators who morbidly enjoy the disintegration of normality. A way out of this deadlock is signalled by a line from a song by the German rock band Rammstein: “we have to live till we die”. We have to fight against the pandemic and other crises not by way of withdrawing from life but as a way to live with utmost intensity. Is there anyone more ALIVE today than millions of healthcare workers who with full awareness risk their lives on a daily base? Many of them died, but till they died they were alive.

Keywords


Article Title [Persian]

تا لحظه مرگ باید زندگی کنیم

Author [Persian]

  • اسلاوی ژیژک
استاد فلسفه دانشگاه لیوبلیانا، اسلونیا
Abstract [Persian]

کدام موضع اخلاقی در شرایط آشفتة امروز، یعنی: بحران سلامت، گرمایش زمین، منازعات اقتصادی و ...، مناسب است؟ نکته اول این است که هر متخصصی که با وظیفة خاصی که توسط صاحبان قدرت به او تحمیل شده است، سروکله می‌زند، به‌طور خوشایندی از بستر گستردة اجتماعی فعالیت خود غفلت می‌ورزد. دوم این است که روشنفکران به‌اصطلاح رادیکال، کسانیکه نظم موجود را از یک موضع اخلاقی بالاتر نقد می‌کنند، به خوبی آگاهند که نقدهایشان هیچ آثار عملی ندارد. پس، بعد از خلاصی از توهمات یک موضع انتقادی کاذب، ما چگونه باید زندگی کنیم؟ نه فقط با پذیرش واقعیت‌مان؛ افسون شدن با پایان تمدن‌مان، ما را تماشاگرانی قرار خواهد داد که به طور ناخوشی از فروپاشی حالت عادی لذت می‌برد. یک راه برون‌رفت از این بن‌بست در خطی از آهنگ یک گروه راک آلمانی اشاره شده است: «ما باید تا زمان مرگ زندگی گنیم». ما باید علیه همه‌گیری و دیگر بحران‌ها بجنگیم نه با عقب کشیدن از زندگی؛ بلکه به یافتن راهی به سوی زندگی با تمام قوت. آیا امروز چیزی زنده‌تر از این وجود دارد که میلیون‌ها مراقب سلامت، با آگاهی کامل، زندگی خود را هر روزه به خطر می‌اندازند؟ بسیاری از آنها مرده‌اند؛ اما آنها به محض مرگ زنده شده‌اند.

Keywords [Persian]

  • اخلاق
  • مرگ
  • زندگی
  • متخصص
  • کلبیون
Bergson, Henri. (1991). Oeuvres. Paris: PUF.
Castrillón, Fernando & Marchevsky, Thomas (Eds.). (2021). Coronavirus, Psychoanalysis, and Philosophy. London: Routledge.
Orwell, George. (1937). The Road to Wigan Pier. Available online at: http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200391.txt.
Dupuy, Jean-Pierre. (2021). La catastrophe ou la vie. Paris: Editions du Seuil.
Ginzburg, Carlo. (November/December 2019). “The Bond of Shame” in New Left Review 120.
https://edition.cnn.com/2020/10/28/politics/woodward-kushner-coronavirus-doctors/index.html.
https://illwilleditions.com/when-the-house-is-on-fire/.
https://lyricstranslate.com/en/nunca-quedas-mal-con-nadie-you-never-make-bad-impression.html.
https://observer.com/2014/08/ny-times-runs-ad-from-holocaust-survivors-condemning-israel-attacking-elie-wiesel/.
https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-j-lem-mayor-invites-holocaust-forum-attendees-to-cocktail-party-complete-with-dj-1.8414774.
https://www.quodlibet.it/giorgio-agamben-si-bolito-l-amore.