قدردانی از دیگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد فلسفه دانشگاه ویرجینیا آمریکا

چکیده

اینکه انسان ارزشی منحصربفرد (جایگزین ناپذیر) دارد و نیز باید با او همان گونه رفتار شود، به طور گسترده مورد تصدیق است. بسیاری از نظریه پردازان به این دلیل جذب کانت­گرایی شده است که تصور می­کنند تنها از این طریق است که این بصیرت به دست می آید. یکی از اهداف این مقاله، اثبات نادرستی این تصور است و بیان اینکه کانت گرایی نمی تواند نه یک توجیه عقلانی مستقل و نه حتی یک تبیین روشن کامل از جایگزین ناپذیری داشته باشد. هدف دیگر، طراحی یک دیدگاه جامع ارسطویی است که ساختار نظری مناسبی برای تمسک به این ارزش انسانی ارائه می­کند. این نقد از کانت گرایی به نظریات معاصر با گرایش کانتی، نظیر نظریة کریستین کرسگارد، استفن داروال و جان رالز، نیز وارد است. مشکل مرکزی این نظریه ها این است که آنها تلاش می کنند اخلاق را تنها بر احترام بنا نهند؛ ولی این عشق، و نه احترام، است که جایگزین ناپذیری را به منصه ظهور در می آورد. این مقاله با شرح مختصری از نظریه فضیلت نظری پایان می یابد که، به تبع آکوئیناس، عشق (محبت) را به عنوان فضیلت اصلی که سایر فضایل را می پالاید تا به یک حساسیت مؤثر عملی و مستمر نسبت به ارزش جایگزین ناپذیر ابناء بشر مطمئن شود.  

کلیدواژه‌ها


Anscombe, G. E. M. (January, 1958). “Modern Moral Philosophy,” Philosophy, 33 (124): 1-19.
Aquinas, Thomas. (1948). Summa Theologiae, translated by the English Dominican Fathers. New York: Benziger Brothers.
Aristotle. (1985). Nicomachean Ethics, translated by Terence Irwin. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
Auden, W. H. (2009). “Funeral Blues,” https://allpoetry.com/Funeral-Blues.
Brewer, Talbot. (2009). The Retrieval of Ethics (Oxford: Oxford University Press.
Darwall, Stephen. (2009). The Second-Person Standpoint: Morality, Respect and Accountability.Cambridge, MA: Harvard University Press.
Gaita, Raimond. (1991 and 2004). Good and Evil: An Absolute Conception. 2nd Edition, London: Routledge.
Gaita, Raimond. (2003). “Narrrative, Identity, and Moral Philosophy,” Philosophical Papers, 32: 261-77.
Haase, Matthias. (2014), 5. “Am I You?” in Philosophical Explorations. Available at http://dx.doi.org/10.1080/13869795.2014.949065
Kant, Immanuel. (1997). Groundwork of the Metaphysics of Morals, edited and translated by Mary Gregor. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel. (2017). The Metaphysics of Morals, edited by Lara Denis and translated by Mary Gregor. Cambridge: Cambridge University Press.
Korsgaard, Christine. (1996a) Creating the Kingdom of Ends (Cambridge, MA: Harvard University Press.
Korsgaard, Christine. (1996b). The Sources of Normativity. Cambridge: Cambridge University Press.
LeBar, Mark. (2009). “Virtue Ethics and Deontic Constraints,” Ethics, 119 (4): 642-71.
McDowell, John. (1998). Mind, Value & Reality. Cambridge: Harvard University Press.
Parfit, Derek. (2011). On What Matters. Volume I. Oxford: Oxford University Press.
Plato. (1994). Symposium, translated by Robin Waterfield. Oxford: Oxford University Press.
Prichard, H. A. (1912). “Does Moral Philosophy Rest on a Mistake?”. Mind 21.
Rawls, John. (1971). A Theory of Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Thompson, Michael, “What Is It to Wrong Someone? A Puzzle about Justice,” in R. Jay Wallace, P. Pettit, S. Scheffler & M. Smith (eds.), Reason and Value: Themes from the Moral Philosophy of Joseph Raz. Oxford: Clarendon Press, 2004, 333-84.
Vogler, Candace, “Aristotle, Aquinas, Anscombe and the New Virtue Ethics,” at: https://www.academia.edu/2500806/Aristotle_Aquinas_Anscombe_and_the_New_Virtue_Ethics
Williams, Bernard. (1973). “The Makropulos Case: Reflections on the Tedium of Immortality,” in Problems of the Self. Cambridge: Cambridge University Press,  82-100.