Analysis of Social Deterioration and Procrastination in Organizational Life

Document Type : Original Article

Authors

1 MA in Business Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Ph.D in Business Management, University of Yazd, Yazd, Iran.

3 Ph.D in Human Resources Management, Assistant Professor at Qom Technical and Vocational University, Qom, Iran.

Abstract

Today, the phenomenon of social deterioration is considered as one of the problems and dark corners of organizational life that results from continuous and forced organizational interaction. Considering that social deterioration is an organizational problem with irreparable consequences and reduces organizational capacity and hinders human resource development, this study is conducted to help managers and reduce the negative effects of social deterioration. Accordingly, it is aimed to examine the impact of social deterioration on employees’ procrastination. To this end, three main hypotheses and three sub-hypotheses are proposed. The research method is descriptive-applied. Duffy et al. (2002) scale is used to measure social deterioration and a questionnaire developed by Schwazer and Dale (2000) is used to measure the variable of procrastination. The statistical population of the study includes all employees and insurance agencies of Kermanshah province, Iran. Data analysis is done by independent t-test and structural equation modeling using SPSS and Smart-PLS. The results show a positive and significant relationship between employees’ social deterioration and procrastination, and there is a significant difference between men and women in the rate of social deterioration and procrastination. The results of the research help organizational managers to better understand social deterioration and make correct policy in order to reduce its negative consequences, especially to prevent the spread of procrastination among employees.

Keywords


Article Title [Persian]

تحلیلی بر سایش اجتماعی و اهمال‌کاری در زندگی سازمانی

Author [Persian]

  • نجیبه عباسی رستمی 1
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3 دکترای مدیریت منابع انسانی، عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشکده فنی و حرفه ای قم، قم، ایران.
Abstract [Persian]

امروزه از پدیده‌ی سایش اجتماعی به‌عنوان یکی از معضلات و زوایای تاریک زندگی سازمانی که ناشی از تعاملات مستمر و اجباری سازمانی است، یاد می‌شود. با توجه به اینکه سایش اجتماعی یک معضل سازمانی با تبعات جبران ناپذیر است و موجب کاهش ظرفیت سازمانی و عدم توسعه منابع انسانی می‌گردد، این پژوهش در راستای مساعدت به مدیران سازمان و برای کاهش اثرات منفی سایش اجتماعی صورت پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سایش اجتماعی بر اهمال‌کاری کارکنان است. در راستای هدف مزبور، سه فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی مطرح شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی–کاربردی ­است و برای سنجش متغیر سایش اجتماعی از پرسشنامه دافی و همکاران (2002) و برای سنجش متغیر اهمال‌کاری از پرسشنامه تدوین شده توسط شوازر و دیل (2000) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان و نمایندگی های بیمه ایران استان کرمانشاه هستند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون t مستقل و مدل‌یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام شد. نتایج نشان داد که بین سایش اجتماعی کارکنان و اهمال‌کاری ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد، هم چنین بین زنان و مردان در میزان اهمال‌کاری و سایش اجتماعی اختلاف معنی دار وجود دارد. نتایج پژوهش به مدیران سازمان در جهت درک بهتر از سایش اجتماعی و سیاستگذاری صحیح در راستای کاهش تبعات منفی آن، به خصوص پیشگیری از گسترش اهمال‌کاری در بین کارکنان، یاری می‌رساند.

Keywords [Persian]

  • سایش اجتماعی
  • ساختار سازمانی
  • اهمال‌کاری
  • بیمه ایران
بدری گرگری، رحیم و حسینی، فریبا. (1389). «بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردی یادگیری خود تنظی می‌با تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه تبریز»، فصلنامه علمی-پژوهشی، صص126-111.
خائف الهی، احمدعلی و علی‌پور درویشی، زهرا. (1389). «طراحی مدل سایش اجتماعی نیروی انسانی و پیامدهای ارتباطات میان فردی»، دوره 14، شماره 2، صص 45-66.
خسروی، علی اکبر. (1388). «بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان و اهمال‌کاری آنان در بخش آموزش سازمان توسعه تجارت ایران»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، صص 141-125.
دامغانیان،حسین؛ رستگار، عباسعلی؛ علوی متین، فاطمه. (1400). «تأثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی»،فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دوره 30، شماره 99، صص27-9.
شجاعی باغینی, نفیسه و ملیکه بهشتی فر. (۱۳۹۲)، «بررسی رابطه بین سایش اجتماعی در سطح همکار و میزان تعارض فردی در دستگاه های اجرایی شهرکرمان»، اولین همایش ملی مدیریت کسب و کار، همدان، شرکت علم و صنعت طلوع فرزین، دانشگاه بوعلی سینا.صص19-1.
صفاری‌نیا، مجید و امیرخانی رازلیقی، زهرا. (1391). «تحلیل مسیر ارتطاط اهمال‌کاری سازمانی با برانگیختگی شناختی و فرسودگی شغلی کارکنان اداره های دولتی استان تهران»، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره 2، شماره 4، صص 131-111.
کاظمی، مصطفی؛ فیاضی، مرجان و کاوه، منیژه. (1389). «بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه»، پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت)، دوره 2 ، شماره 4، صص 63-42.
مرشدی تنکابنی، محمدحسن. (1400). «بررسی نقش بدبینی سازمانی در رفتارهای انحرافی کارکنان با نقش میانجی سایش اجتماعی»، فصلنامة توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی،سال شانزدهم، شماره 59، صص170-193.
ناصح، مژده؛ قاضی‌نور، مهدی؛ جغتایی، محمدتقی و نجومی، مرضیه. (1390). «گونه فارسی پرسش نامه حمایت اجتماعی»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 41، ص 251.
وهاب زاده مقدم، فاطمه سادات؛ خائف الهی، احمدعلی و دلخواه، جلیل. (1400). «کاهش اهمال‌کاری کارکنان با گونه‌شناسی». فصلنامة مطالعات منابع انسانی، دورة 11، شمارة 1، صص63-46.
یگانه، اسد؛ موسوی، فرانک؛ کاویانی، الهام؛ محمدی، سحر. (1398). «رابطه سایش اجتماعی و دلبستگی شغلی کارکنان با نقش معنویت در کار، چابکی سازمانی و جو اخلاقی». فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، دورة 5، شمارة 19، صص90-65.
Duffy Michelle K., Jason D., Shaw Kristin L., Scott & Bennett J. Tepper. (2006). “The Moderating Roles of Self-Esteem and Neuroticism in the Relationship Between Group and Individual Undermining Behavior”. Journal of Applied Psychology, 91 (5): 103-134.
Eissa, G., & Wyland, R. (2018). “Work‐family conflict and hindrance stress as
Antecedents of social undermining: Does ethical leadership matter?” Applied
Psychology, 67 (4): 645-654.
Hoobler, Jenny. M; Daniel, J. Brass. (2006). “Abusive supervision and family undermining displaced aggression”. Journal of Applied Psychology, 91(5):1125-1133.
Kármen ,Demeter ;Szabó , Kinga; Maior, Edit; Fărcaƕ Susana; Kálcza Jánosi Kinga; János Réka. (2015). “Associations between academic performance, academic attitudes, and procrastination in a sample of undergraduate students attending different educational forms”. Social and Behavioral Sciences, 187(13): 45 – 49
Rook, K. S. (1984). “The negative side of social interaction: Impact on psychological well-being”. Journal of Personality and Social Psychology, 46(5):1097–1108.
Rebetez, M. M. L., Rochat, U., Barsicsa, C., & Martial Van der Linden. (2016). “Procrastination as a self-regulation failure: The role of inhibition, negative affect, and gender”. Personality and Individual Differences, 101 (16): 435-439.
Steel, P. (2007). “The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure”. Psychological Bulletin, 133 (1): 65-94.
Solomoon LJ, Rothblum ED. “Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates”. J Couns Psychol. 1984; 31 (4): 503-509.
Vinokur A., Michelle Van R. (1993). “Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed Persons”. Journal of Personality and Social Psychology, 65 (2): 350-359.