Investigating the importance of intellectual virtues in education and how to acquire them

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Islamic Education, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University / Iran

Abstract

The educational responsibility of professors, in addition to guiding students to a successful life, includes preparing them to accept and cultivate virtue in their personal and academic lives. Virtue epistemology is one of the new approaches in contemporary analytic philosophy that provides a rich set of tools for educational theories to teach students how to think correctly, by focusing on intellectual virtues and emphasizing their role in acquiring knowledge and knowledge. Give. Intellectual virtues such as curiosity, open-mindedness, intellectual courage, intellectual forgiveness, intellectual independence, intellectual humility, intellectual empathy, can help professors and students to better achieve educational goals.In this analytical study, using the epistemological data of responsiblity virtue, intellectual virtues were extracted and four skills for cultivating them were explained. Then, the main criticisms of the role and importance of intellectual virtues in education were discussed and evaluated.
The results of this study showe that teaching intellectual virtues to students is one of the most important tasks of professors and its position is to help students to be self-sufficient and prepare for adulthood and its important role in political and social life without alternatives.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی اهمیت فضایل فکری در آموزش و چگونگی اکتساب آنها

Author [Persian]

  • صادق میراحمدی
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد/ایران
Abstract [Persian]

مسئولیت آموزشی اساتید، علاوه بر راهنمایی دانشجویان به سوی زندگی موفق، شامل آماده کردن آنها برای پذیرش و پرورش فضیلت در زندگی شخصی و دانشگاهی خودشان نیز است. معرفت‌شناسی فضیلت یکی از رویکردهای نوین در فلسفه تحلیلی معاصر است که با توجه و تمرکز بر فضایل فکری و تأکید بر نقش آن‌ها در کسب و انتقال دانش و معرفت، مجموعه‌ای غنی از ابزارها را برای نظریه‌های آموزشی فراهم می‌آورد تا روش درست اندیشیدن را به دانشجویان یاد دهد. فضایل فکری همچون کنجکاوی، گشوده ذهنی، شجاعت فکری، بخشش فکری، استقلال فکری، فروتنی فکری، همدلی فکری و ... می‌توانند به اساتید و دانشجویان کمک کنند تا اهداف آموزشی بهتر تحقق یابند. در این پژوهش تحلیلی با استفاده از داده های معرفت شناسیِ فضیلت مسئولیت گرا، فضایل فکری استخراج و مهارت های چهارگانه برای پرورش آنها تبیین گردید. سپس انتقادات اصلی که به نقش و اهمیت فضایل فکری در امر آموزش وارد شد، مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد که آموزش فضایل فکری به دانشجویان یکی از مهم‌ترین وظایف اساتید است و جایگاه آن در کمک به دانشجویان برای خودکفایی و کسب آمادگی برای دوران بزرگسالی و نقش مهم آن در زندگی سیاسی و اجتماعی بدون جایگزین است.

Keywords [Persian]

  • آموزش
  • فضایل فکری
  • دانشجویان
  • معرفت شناسی فضیلت
افلاطون.(1380). دوره آثار افلاطون. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.
الدر، لیندا؛ ریچارد پل.( 1398). آشنایی با هنر پرسشگری بر اساس تفکر انتقادی و اصول سقراطی. ترجمه ی علی صاحب زمانی. تهران: نشر اختران، چاپ دوم.
الدر، لیندا؛ ریچارد پل.(1399). تفکر انتقادی. ترجمه ی اکبر سلطانی و مریم آقازاده. تهران: نشر اختران، چاپ سوم.
باتلی، هتر .(1397). فضیلت: بررسی‌های اخلاقی و معرفت‌شناختی. ترجمه امیرحسین خداپرست. تهران: نشر کرگدن.
خداپرست، امیرحسین.(1397). باور دینی و فضیلت فکری: تحول اخلاقِ باور دینی در تعامل بامعرفت شناسی فضیلت گرایانه زاگزبسکی. تهران: انتشارات هرمس.
خزاعی، زهرا. (1394). معرفت شناسی فضیلت، تهران: انتشارات سمت.
سنتراک، جان دبیلیو.( 1385). روانشناسی تربیتی، مترجم دکتر مرتضی امیدیان، یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
قاضی مرادی، حسن.(1398). درآمدی بر تفکر انتقادی. تهران: نشر اختران، چاپ سوم.
Aristotle. (1941). Nicomachean Ethics. Trans. W. D. Ross. In McKeon.
Baehr Jason). 2011(. Inquirin Mind (On interllectual Virtue and Virtue Epistemology), Oxford University Press.
________. (2013). Educationing for intellectual virtues: from theory to practice. Digital commons @ Loyola Marymount University and Loyal law school.
________. )2016(. Intellectual virtues and Education Essays in Applied virtue Epistemology. New York and London: Routledge.
Barrett, Justin. (2017). intellectual humility. The Journal of positive psychology, p. 1-2.
Benson, John. (1987). Who Is the Autonomous Man? "In Kruschwitz and Roberts
1987.
IIhan, Inan. (2012). The philosophy of curiosity. Routledge Studies in Contemporary Philosophy.
Lambe, John. (2014). How to be critically open-minded a psychological and historical analysis, Palgara and Macmillan.
Kotzee, B. (ed.) (2014). Education and the Growth of Knowledge: Perspectives fromSocial and Virtue Epistemology. Oxford: Wiley-Blackwell.
Prichard, Duncan. (2020). "Educating for intellectual humility and convication". Journal of philosophy of education, vol. 54, No.
Roberts, R & wood W.J. (2007). Intellectual Virtues: An Essay in Regulative Epistemology. Oxford: Clarendon Press.
Siegel. Harvey. ( 2016). Critical Thinking and the Intellectual Virtues, in Intellectual Virtues and Education Essays in Applied virtue Epistemology, New York and London, Routledge.
Turri, John and Ernest Sosa, Virtue Epistemology, Forthcoming in the Encyclopedia of philosophy and the Social Sciences (sage).
Zagzebski, Linda. (1996). Virtues of the Mind: an inquiry into the natur of virtue and ethical foundations of knowledge. (New York: Cambridge University Press), second edition.
------------- (2009), On Epistemology, Wadsworth Cengage Learning.
Whitcomb, Dennis, Heather Battaly, Jason Baehr, Daniel Howard-Snyder. (2015). “Intellectual humility: Owning Our Limitations” Philosophy and phenomenological Research, vol. 91, No.1.
Wright, Sara. (2009). The Proper Structure of the Intellectual Virtues, The Southern Journal of Philosophy. Vol. XII.pp 91-111.