Examining the Validity of Quinn's Cumulative Argument on the Ontological Proof of Theological Voluntarism

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student at Moral Philosophy, Department of Ethics, Faculty of Humanities, University of Qom

2 Assistant professor, Department of Moral Philosophy. Faculty of Humanities, University of Qom , Qom, Iran.

Abstract

The re-reading of divine command theory in the last century has led to more defensible interpretations of this theory. Philip L. Quinn is one of the leading philosophers who tries to prove the ontological dependence of morality on God in Christianity. He claims that by separating the sphere of duties and values in morality, moral duties depend on divine command and moral values depend on the good nature of God. He uses a cumulative argument to substantiate this claim and by presenting four testimonies from the Christian tradition, he shows that Christianity supports the ontological dependence of morality on God. Devotional practice, gospel ethics, scriptural hermeneutics, and a theological theory are evidence that, according to Quinn, their aggregation has the potential to prove this claim. In this article, after a detailed explanation of Quinn's theory and his reasoning, it is analytically shown that Quinn's reason includes his claim. The central point in the critique is that the author accepts the validity of the cumulative argument and he does not seek to show the imperfection of each evidence alone; rather, by acknowledging that this evidence together can only prove the result, it will be shown that the result obtained in this cumulative argument is not in line with Quinn's claim. Quinn claims that morality is ontologically dependent on God, while his cumulative argument proves the principle of dependence, not the ontological form in particular.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی اعتبار استدلال انباشتیِ فیلیپ کویین بر اثبات وجودشناسانة اراده‌گرایی الهیاتی

Authors [Persian]

  • علیرضا یوسف زاده 1
  • سید احمد فاضلی 2
1 دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، گروه فلسفه اخلاق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم ، ایران.
2 استادیار گروه فلسفه اخلاق، دانشکده علومانسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
Abstract [Persian]

بازخوانی مجدد نظریة امر الهی در سدة اخیر سبب شده است که تقریرهای قابل دفاع‌تری از این نظریه ارائه شود. فیلیپ کویین یکی از فیلسوفان برجسته‌ای است که در آثار خود سعی دارد تا وابستگی وجودشناسانه اخلاق را به خدا در دین مسیحیت اثبات نماید. وی با تفکیک حوزة وظایف و ارزش‌های اخلاق ادعا می کند که وظایف اخلاقی به فرمانِ الهی و ارزش‌های اخلاقی به ذاتِ خوبِ خدا وابسته هستند. وی برای اثبات این ادعا از یک استدلال انباشتی بهره می‌برد و با ارائه چهار شاهد از سنت مسیحی نشان می‌دهد که مسیحیت از وابستگی وجودشناسانة اخلاق به خدا حمایت می‌کند. ماهیت عمل عبادی، اخلاق انجیل، هرمونوتیک کتاب مقدس و تبیین کلامیِ حاکمیتِ مطلق خدا شواهدی است که به عقیدة کویین، تجمیع و انباشت آنها توانایی اثباتِ این ادعا را دارد. در این نوشتار پس از تبیین دقیق نظریه و استدلال کویین، با روشی تحلیلی، نشان داده خواهد شد که دلیل کویین اعم از مدعایش است. نکته محوری در نقد ارائه شده این است که نگارنده با پذیرشِ موجه و معتبر بودنِ استدلال انباشتی، به دنبال آن نیست که ناقص بودن هر یک از شواهد را به تنهایی نشان دهد؛ بلکه با پذیرش اینکه این شواهد تنها در کنار یکدیگر توانایی اثبات نتیجه را دارند، نشان داده خواهد شد که نتیجه‌ی اخذ شده در این استدلالِ انباشتی، مطابق با مدعای مطرح شده توسط کویین نیست. کویین مدعی است که اخلاق از منظر وجودشناسانه به خدا وابسته است؛ در حالی که استدلال انباشتی وی اصل وابستگی را به اثبات می‌رساند و نه نوع وجودشناسانه آن را به طور خاص.

Keywords [Persian]

  • فیلیپ کویین
  • اراده‌گرایی الهیاتی
  • استدلال انباشتی
  • نظریة امر الهی
پترسون، مایکل؛ هاسکر، ویلیام؛ رایشنباخ، بروس؛ بازینجر، دیوید. (1383ش). عقل و اعتقاد دینی. ترجمة احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: انتشارات طرح نو، چاپ چهارم.
پورویسی، مژگان؛ اسکندری، حمیدرضا. (1398ش). «بررسی نظریة امر الهی از دیدگاه ویلیام جی. وین­رایت». فلسفه دین، دوره 16، بهار.
خطیبی، مهدی. (1398ش). «اعتبار سنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط». فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی اصولی، دوره 16، پاییز.
خویی، سید ابوالقاسم. (1422ق). مصباح الأصول. قم: انتشارات موسسه احیاء آثار الامام الخوئی‏، چاپ اول.
خویی، سید ابوالقاسم. (بی­تا). مصباح الفقاهة (المکاسب). نرم افزار جامع فقه اهل البیت علیهم السلام.
روحانی، سید محمد. (1413ق). منتقی الأصول. تقریرات حکیم، عبد الصاحب. قم: انتشارات دفتر آیت الله سید محمد حسینی روحانی‏، چاپ اول.
سوئین برن، ریچارد. (1397ش). وجود خدا. ترجمه محمدجواد اصغری. قم: انتشارات لوگوس، چاپ اول.
صدر، سید محمدباقر. (1424ق). الأسس المنطقیة للإستقراء. قم: انتشارات مرکز الأبحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر، چاپ اول.
صدر، سید محمدباقر. (1417ق). بحوث فی علم الأصول. تقریرات عبد الساتر، حسن. بیروت: انتشارات الدار الإسلامیة، چاپ اول.
صدر، سید محمدباقر. (1435ق). دروس فی علم الأصول، قم: انتشارات مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ نهم.
فنایی، ابوالقاسم. (1395ش). دین در ترازوی اخلاق. تهران: انتشارات صراط، چاپ چهارم.
قربانی، امیر. (1391ش). «اخلاق مبتنی بر دین: گزارش و بررسی نظریه اخلاقی فیلیپ کویین». پژوهش­های اخلاقی، سال دوم، شماره سوم.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1429ق). الکافی، قم: انتشارات دار الحدیث، چاپ اول.
لاهیجی، عبدالرزاق. (1372ش). گوهر مراد. تصحیح و مقدمه زین العابدین قربانی. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1405ق). تعلیقة علی النهایة، قم: انتشارات مؤسسه در راه حق، چاپ اول.
Adams, Robert M. (1999). Finite and Infinite Goods: A Framework for Ethics, Oxford University Press.
Alston, William P. (1990). “Some Suggestions for Divine Command Theorists.” In: Christian Theism and the Problems of Philosophy, Michael D. Beaty (ed.), 303–326. Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press.
Aquinas, Thomas. (n.d.). Summa Theologiae. Translated by Fathers of the English Dominican Province. Available at: http: www. Microbookstudio.com.
Flew, Antony. (1966). God and Philosophy, London, Hutchinson.
Hooker, Brad. (2001), “Cudworth and Quinnˮ in: Analysis, Volume: 61.
Idziak, Janine M. “Divine Command Ethics.” In: A Companion to Philosophy of Religion. Philip L. Quinn and Charles Taliaferro (ed.). (2010) Oxford: Blackwell.
Kant, Immanuel. (1964). Groundwork of the Metaphysic of Morals. Trans. by H.J. Paton, New York: Harper & Row.
Mitchell, Basil. (1978). The Justification of Religious Belief. London and Basingstoke: The Macmillan Press LTD.
Mouw, Richard J. (1990). The God Who Commands. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Plato. (1997). Complete Works. John M. Cooper (ed.). Indianapolis, Cambridge: Hacckett Publishing Company.
Quinn. Philip. L. (2006). Theological Voluntarism, in: The Oxford Handbook of Ethical Theory. David Copp (ed.). New York: Oxford University Press.
Ron J, Bigalke Jr. (2011). Apologetics Cumulative Case, in: The Encyclopedia of Christian Civilization. First Edition. George Thomas Kurian (ed.). Blackwell Publishing Ltd.
Silber, john. R. (2002). The Compernican Revolution in Ethics, in: Critical Assessment. Ruth F. Chadwich. USA: Routledge.
Wainwright .William. J. (2005). Religion and Morality. Ashgate Press.
Wierenga, Edward R. (1989). The Nature of God: An Inquiry into Divine Attributes. Ithaca, N.Y: Cornell University Press.