The Ethical Challenge of Genetic Engineering in Line with Treatment, Human Performance Improvement, and Ethical Improvement

Document Type : Review Article

Author

Ph.D. Student at Islamic Philosophy & Theology, Mofid University, Qom, Iran.

Abstract

Access to new technologies is growing dramatically. On the other hand, the complexity of the problems and dilemmas that human beings face today has increased the tendency to use new methods to solve the leading problems. Reducing the suffering that human society suffers from incurable hereditary and genetic diseases and satisfying the demands that bring about well-being are the most important reasons that morally prescribe the use of genetic engineering technology for the treatment and enhancement of human genetics; however, many thinkers do not consider it ethical to use this new method and direct manipulation of the human genome for therapeutic purposes or improvement of the physical and functional form and structure of human beings. They believe that even the possible fruitfulness of this technology in order to improve human morality does not pave the way for it to be ethical. First, this article explains genetic engineering and genetic enhancement in the field of biotechnology; then, it presents the reasons for and against the ethics of human genetic engineering in a logical formulation and examines and evaluates it. Playing the role of God, being unnatural, unoriginal, and the principle of respecting the rights of others are among the most important reasons given by moral opponents of genetic engineering in favor of their claim.

Keywords


Article Title [Persian]

چالش اخلاقـی مهندسی ژنیک در راستای درمان، بهبـود عملکـرد انسانی و بهسازی اخلاقـی

Author [Persian]

  • یزدان محمدی
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه مفید، قم، ایران.
Abstract [Persian]

دسترسی به فناوری­های نوین به صورت چشمگیری در حال رشد است. پیچیدگی مشکلات و معضلاتی که امروزه بشر با آن مواجه است تمایل به استفاده از روش­های نوین برای برطرف نمودن مشکلات پیش­رو را افزایش داده است. کاستن درد و رنـجی که جامعـه انسانی از بیماری­های لاعـلاج ارثی و ژنتیـکی متحمل می­شود و برآوردنِ خواسته­هایی که بهزیستی را به ارمغان می­آورد، مهم­ترین دلایلی است که استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک(genetic engineering) برای درمان و تقویت ژنتیکِ(genetic enhancement) انسانی را از نظر اخلاقی تجویز می­کند؛ اما اندیشمندان بسیاری بهره بردن از این روش نوین و دست­کاری مستقیم ژنومِgenome)) انسان برای تأمین مقاصد درمانی یا بهبود فـرم و ساختار فیزیکی و عملکردی انسان را اخلاقی نمی­دانند و بر این باورند که حتی ثمربخشی احتمالی این فناوری در جهت بهسازی اخلاق انسانی مسیر اخلاقی بودن آن را همـوار نمی­سازد. این مقـاله، نخست، مهندسی ژنتیـک و تقـویت ژنتیکی را در دایـرة دانشِ زیست­فناوری تبیین؛ سپس، دلایل بر نفع و بر ضدّ اخلاقی بودن مهندسی ژنتیکِ انسانی را در قالب صورت­بندی منطقی ارائه می‌کند و مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. بازی در نقش خدا، غیر طبیعی بودن، غیر اصیل بودن و اصل رعایت حقوق دیگران از جمله مهم­ترین دلایلی است که مخالفان اخلاقی بودن مهندسی ژنتیک به نفع ادعای خود مطرح می­کنند.

Keywords [Persian]

  • اخلاق
  • بازی در نقش خدا
  • تقویت ژنتیکی
  • مهندسی ژنتیک
ابن­سینا. (1404).  التعلیقات.‏ تحقیق از عبدالرحمن بدوى. بیروت: مکتبة الاعلام الإسلامى.
ابن­فـهد حلى، احمدبن محمد. (1407). عـدة الداعی و نجـاح الـساعی‏. محقق و مصحح: احمد موحـدى­قمى. تهران: دار­الکتب الإسلامی.
پیترز، تد. (1386).  بازی در نقش خدا؟ جبرگرایی ژنتیک و آزادی و اختیار بشر. با پیش­گفتاری از فرانسیس اس. کالینز، ترجمة عبدالرضا سالار بهزادی. تهران: نشر نی.
دوبژانسکی، تئودوسیوس گریگوریویچ. (1354). وراثت و نژاد و جامعه. ترجمة ژ پرنده. تهران: دهخدا، چاپ دوم.
فوکویاما، فرانسیس. (1384).  آینده پساانسانی ما. ترجمة حبیب‌الله فقیهی‌نژاد. تهران: مؤسسه انتشاراتی ایران.
دوسال، راب؛ یودل، مایکل. (1385). به ژنوم خوش آمدید: راهنمای گذشته، حال و آینده ژنتیک. ترجمه: توکلی صابری، محمدرضا، تهران: انتشارات مازیار.
ریفکین، جرمی. (1383).  قرن بیوتکنولوژی. ترجمة حسین داوری، تهران: کتاب صبح، چاپ دوم.
تریس، جودیت؛ اسکات، جکلین­ال؛ ریچاردز، مارتین. (1396).  آشوب جهانی عشق: هشت مقاله دربار جامعه‌شناسی خانواده. ترجمة معماریان، محمد، تهران: ترجمان علوم انسانی.
هانی، حسن. (1393).  سه کتاب در سه مقاله، گزارشی از آثار برجسته در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات. قم: دانشگاه قم، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی.
صنعتی، محمدحسین؛ اسمعیل‌زاده، نسرین‌سادات. (1380). بیوتکنولوژی: راهگشای مشکلات بشر در سده بیست­ویکم. تهران: مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی.
ایمانی­خوشخو، محمدرسول. (1390).  اخلاق ژنتیک از دیدگاه قرآن و اهل­بیت علیهم­السلام. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی­ره.
حسینی سورکی، محمد. (1399). «اخلاق ژنتیک؛ چالش­ها و ملاحظات اخلاقی». تأملات اخلاقی. پاییز. شماره سوم، صص 111 تا 127.
Shafer-Landau, Russ. (2018). Living Ethics, United States of America, New York: Oxford University Press.
Peters, Ted. (2012). Playing God? Genetic Determinism and Human Freedom. New York London: Second Edition, Routledge.
Warren, M. A. (2000). Moral Status: Obligations to Persons and Other Living Things. USA: Oxford University Press.
Hayry, Matti & Hayry, Heta. (2012). Genetic Engineering, in: Encyclopedia of Applied Ethics. V. 2, p407, Academic Press, USA.
Nightingale, P., & Martin, P. (2004). The Myth of the Biotech Revolution. Trends in Biotechnology, 22(11), 564–569. Doi: 10.1016/j.tibtech.2004.09.010
Eyal, N. (2019). Informed Consent. In E. N. Zalta (Ed.), the Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2019). Metaphysics Research Lab, Stanford University.
Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/spr2019/entries/informed-consent/
Tamburrini, C. M., & Tännsjö, T. (Eds.). (2005). Genetic Technology and Sport: Ethical Questions. New York, NY: Routledge.
Bennett, R., Erin, C. A., Harris, J., & Holm, S. (2003). Bioethics, Genethics and Medical Ethics. In N. Bunnin (Ed.), The Blackwell Companion to Philosophy (2nd ed., pp. 499–516). Malden MA: Blackwell Pub.