Survival as a Reason to Live Morally: A Critical Examination of the Evolutionist Perspective

Document Type : Original Article

Authors

1 M.A. in Islamic philosophy, Department of Islamic Philosophy and Mysticism, Bint Al-Huda Higher Education Complex, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

2 Assistant Professor at Department of Philosophy and Theology, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran.

Abstract

Morality is one of the most important issues for humans and a common concern of human beings. Talking about the importance of morality, prompts people to think about the question of why should we live morally? The answer to this question can be found among the various functions that thinkers have proposed for ethics, because if the agent’s knowledge confirms the usefulness of the action, then the agent will be motivated to do it. Therefore, the functions of an action can be an answer to why the action is performed. One of the functions of moral life is to increase the chance of survival, which has been introduced by moral evolutionists. The question of the present article is: how much this function can create motivation for a person to perform a moral act? Can the agent’s knowledge that ethical life increases the chances of survival motivate her/him to observe moral values? Considering the challenge of not believing in resurrection and sacrificing life, and many problems in life and the difficulties of ethical life, it is concluded that although increasing the chance of survival can motivate a person to live morally, but just increasing the chances of survival is not worth accepting the costs of being moral and does not provide enough motivation to endure the hardships of moral life. Therefore, evolutionary ethics is facing the challenge of lack of explanatory power for moral motivations and cannot be accepted as a comprehensive theory in the field of moral motivation.

Keywords


Article Title [Persian]

بقا به مثابه چرایی زیست اخلاقی: بررسی انتقادی دیدگاه اخلاق تکاملی

Authors [Persian]

  • فاطمه مرتضوی 1
  • علیرضا آل بویه 2
1 کارشناس ارشد (سطح سه) فلسفه اسلامی جامعة الزهرا، گروه فلسفه و عرفان اسلامی، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، جامعه المصطفی العالمیه،قم، ایران
2 استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
Abstract [Persian]

اخلاق یکی از مهمترین مسائل برای انسانها و دغدغه مشترک افراد بشر است. سخن از اهمیت اخلاق، انسان را به تفکر دربارة این پرسش وامی‌دارد که چرا باید اخلاقی زیست؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در میان کارکردهای مختلفی که اندیشمندان برای اخلاق مطرح کرده‌اند، جست؛ چراکه اگر علم فاعل، مفید و خیر بودن فعل را تأیید کند، فاعل نسبت به انجام آن شوق یا انگیزه پیدا می‌کند. بنابراین کارکردهای یک فعل می‌تواند پاسخی به چرایی انجام فعل باشند. یکی از کارکردهای زیست اخلاقی افزایش شانس بقاست که توسط تکامل گرایانِ اخلاقی معرفی شده است. سؤال مقاله حاضر این است که این کارکرد تا چه اندازه می‌تواند برای فرد شوق و انگیزه برای انجام فعل اخلاقی ایجاد کند؟ آیا علم فاعل به اینکه زیست اخلاقی موجب افزایش شانس بقا می‌شود، می‌تواند نقشی در تحریک انگیزة او برای رعایت ارزش‌های اخلاقی ایفا کند؟ با توجه به چالش معادناباوری و فدا کردن جان، وجود مشکلات متعدد در زندگی و سختی‌های زیست اخلاقی، این نتیجه حاصل می‌شود که هر چند افزایش شانس بقا می‌تواند انگیزه‌بخش انسان برای اخلاقی زیستن باشد، اما صرف افزایش شانس بقا به پذیرش هزینه‌های اخلاقی بودن نمی‌ارزد و برای تحمل زحمات زندگی اخلاقی، انگیزه کافی را فراهم نمی‌کند. بنابراین اخلاق تکاملی با چالش‌ فقدان قدرت تبیینی برای انگیزه‌های اخلاقی روبه‌روست و نمی‌توان آن را به عنوان نظریه‌ای جامع در حیطه انگیزش اخلاقی پذیرفت.

Keywords [Persian]

  • انگیزش اخلاقی
  • اخلاق تکاملی
  • چرایی زیست اخلاقی
  • افزایش شانس بقا
  • کارکرد اخلاقی زیستن
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1375)، الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغ، چاپ اول.
میانداری، حسن. (1392). «ازخودگذشتگی تکاملی در سایه خودخواهی تکاملی». مجله پژوهش‌های جانوری (مجله زیست‌شناسی ایران)، تابستان. سال بیست و ششم، شماره دوم، صص 201-217.
Bshary, Redouan & Alexandra Grutter. (2006). “Image Scoring and Cooperation in a Cleaner Fish Mutualism.” Nature, 441, p. 975-978.
Darwin, Charles. (2009). On the Origin of Species. Oxford University Press; Revised edition.
Davies, Nicholas et-al. (2009). An Introduction to Behavioural Ecology, Blackwell Publishing.
Dawkins, Richard. (2006). The God Delusion. New York: Bantam Books.
Dennett, Daniel Clement. (1996). Darwin's dangerous idea: evolution and the meanings of life, Penguin.
 Hölldobler, Bert & Edward Wilson. (2009). The Superorganism - The Beauty, Elegance, and Strangeness of Insect Societies, W. W. Norton & Company.
Martin, Mike. (2006). From Morality to Mental Health: Virtue and Vice in a Therapeutic Culture, New York: Oxford University Press.
Nowak, Martin & Karl Sigmund. (2005). “Evolution of Indirect Reciprocity.” Nature, 437, p. 1291-1298.
Nowak, Martin & Sarah Coakley. (2013). Evolution, Games, and God: The Principle of Cooperation, Harvard University Press.
Peterson, Christopher & Seligman, Martin. (2004). Character Strengths and Virtues, New York, Oxford University Press.
Pope, Stephen. (2007). Human Evolution and Christian Ethics, Cambridge University Press.
Putnam, Hilary et-al. (2014). Understanding Moral Sentiments: Darwinian Perspectives? Transaction.
Richerson, Peter & Lesley Newson. (2009). Is religion adaptive? Yes, no, neutral, but mostly we don’t know in The Believing Primate: Scientific, Philosophical and Theological Perspectives on the Evolution of Religion, Oxford University Press.
Ridley, Matt. (1998). The Origins of Virtue, Penguin Books.
Ruse, Michael & Robert Richards. (2017). The Cambridge Handbook Of Evolutionary Ethics, Cambridge University Press.
Ruse, Michael et-al. (2009). Evolution: The First Four Billion Years. The Belknap Press of Harvard University Pres.
Ruse, Michael. (2009). Philosophy after Darwin- Classic and Contemporary Readings, Princeton University Press.
Schloss, Jeffrey & Michael Murray. (2010). The Believing Primate. Oxford University Press.
Schloss, Jeffrey. (2002). “Emerging evolutionary accounts of altruism: Love Creation's Final Law?” in Altruism and Altruistic Love: Science, Philosophy, and Religion in Dialogue, Oxford University Press.
Silk, John & Bailey House. (2011). “Evolutionary foundations of human prosocial sentiments”, PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences), 108, Suppl 2(Supplement_2), p. 10910-17.
Singer, Peter. (2011). Practical Ethics, Cambridge University Press.
Snyder, Charles & Shane Lopez. (2002). Handbook of Positive Psychology, New York, Oxford University Press, 2002.
Tanabe, Shoma et-al. (2013). “Indirect reciprocity with trinary reputations”, Journal of Theoretical Biology, p. 338-347.
Wilson, Edward. (1978). Sociobiology: The New Synthesis, Harvard University Press.
Wilson, Edward. (2004). On Human Nature: With a new Preface, Revised Edition. Harvard University Press.
Yang, Chao et-al. (2020). “The Effect of Sense of Community Responsibility on Residents’ Altruistic Behavior: Evidence from the Dictator Game”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), p. 460.
Zentall, Thomas. (2015). “Reciprocal altruism in rats: Why does it occur?” Learning & Behavior, 44, p. 7-8.