The Role of Ethical Attitudes and Psychological Pressure in Explaining Organizational Ethics and Performance

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 MA. in Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

Due to recent developments in society and business، the importance of ethics in organizations has significantly increased. Nowadays, customers, employees, and other stakeholders pay more attention to the ethical and social aspects of a company's activities and expect organizations to not only be economically successful but also to have good ethical performance. The statistical population included all the employees of Razavi Khorasan Academic Jihad Organization, numbering 500 people in 2022, and using Convenience sampling method, 217 people were selected as a sample. Standard questionnaires were used to collect data. Data analysis was done using partial least squares method and structural equation modeling with Smart-PLS. The results of structural equations showed that moral attitude has a significant negative effect on psychological pressure and a positive and significant effect on organizational ethics. psychological pressure is positively influenced by the fear of corona and the inability to tolerate uncertainty. Psychological pressure has a significant negative effect on organizational performance and organizational ethics, and the mediating role of psychological pressure in the relationship between moral attitude and organizational ethics is positive and significant. Psychological pressure mediates the effect between ethical attitudes on performance and organizational ethics. According to the results of the present research, to improve organizational ethics, it is necessary to pay attention to the positive effect of moral attitude and the negative effect of psychological pressure. In addition, in order to improve organizational performance, reducing psychological pressure should be considered. To reduce mental pressure, it is recommended to improve moral attitude.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

سهم نگرش های اخلاقی با میانجی گری فشار روانی در تبیین اخلاق و عملکرد سازمانی

Authors [Persian]

  • فاطمه دادمند 1
  • علیرضا رئیس الساداتی 2
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

در حال حاضر، مشتریان، کارکنان و دیگر ذینفعان، بیشتر به جنبه‌های اخلاقی و اجتماعی فعالیت‌های یک سازمان توجه می‌کنند و از سازمان‌ها انتظار دارند که نه تنها از لحاظ اقتصادی موفق باشند، بلکه از نظر اخلاقی نیز عملکرد خوبی داشته باشند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه کارکنان سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به تعداد 500 نفر در سال 1401 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و با نرم افزار Smart-PLS صورت گرفت. نتایج معادلات ساختاری بیانگر آن بود که نگرش اخلاقی بر فشار روانی تاثیر منفی معنی دار و بر اخلاق سازمانی تاثیر مثبت و معنی دار دارد. فشار روانی تحت تاثیر مثبت از جانب ترس از کرونا و ناتوانی در تحمل عدم قطعیت است. فشار روانی بر عملکرد سازمانی و اخلاق سازمانی تاثیر منفی معنی دار دارد و نقش میانجی فشار روانی در رابطه بین نگرش اخلاقی بر اخلاق سازمانی مثبت و معنی دار است. فشار روانی تاثیر بین نگرش های اخلاقی بر عملکرد و اخلاق سازمانی را میانجی‌گری می‌کند. طبق نتایج تحقیق حاضر برای بهبود اخلاق سازمانی می‌بایست به تاثیر مثبت نگرش اخلاقی و تاثیر منفی فشار روانی توجه نمود. در راستای بهبود عملکرد سازمانی باید کاهش فشار روانی مد نظر قرار گیرد. برای کاهش فشار روانی نیز ارتقای نگرش اخلاقی توصیه می‌شود.

Keywords [Persian]

  • نگرش اخلاقی
  • اخلاق سازمانی
  • فشار روانی
  • ناتوانی در تحمل عدم قطعیت
  • ترس از کرونا
  • عملکرد سازمانی
الوانی، م.، حسن پور، ا.، & داوری، ع. (1389). تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با استفاده از الگوی دایره اخلاق.‎ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 5(3)، 25–37.
ایران­زاده، س.، بیورانی، ح. و غفاری زنوزی، م. (1393). بررسی زمینه‌های فشار روانی و آثار آن بر بهره وری عملکرد نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. مدیریت بهره‌وری، 8(2 (29) تابستان) ، 83-98.
بیرامی، ث.، مطیعی، م. (1398). بررسی تاثیر اصول اخلاق کاری بر نگرش ها و رفتارهای شغلی تسهیلگران. مدیریت منابع انسانی پایدار، 1(1) ، 211-229.
حسین‌پور، س.، موذن‌جمشیدی، ‌م.، و حسن‌زاده، ‌م. (1399). تبیین نقش میانجی نگرش اخلاقی در رابطه بین ارزش های فردی و تمایل به اخلاق سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 37(4)، 162-174.‎
خورانی، ح. تک زارع، ا. محمدی، ف. و مطلبی، آ. (1402). بررسی نقش محافظت‌کننده سلامت معنوی بر ترس از کووید-‌۱۹ سالمندان ساکن جامعه‌ در سال 1400. نشریه سالمند: مجله سالمندی ایران، 17(4)، 492-505.‎
شیرازی، ا.، و مصری، م. (1401). طراحی مدل بومی فشار روانی کارکنان بخش دولتی بعد از شیوع کرونا، مطالعه موردی: بیمارستان های دولتی تبریز. مدیریت سازمان‌های دولتی، 11(شماره1 (پیاپی 41))، 77–90.
صالحی ‌دشتی، م. و ساعدی، ر. (1399). بررسی تأثیر عوامل فشار روانی شغلی و اجتماعی بر عملکرد شغلی حسابرسان. حسابداری سلامت، 9(1)، 41-60.‎
عظیمی، ح.، رحیم زاده، م.، ناصری، م. (1399). بررسی تأثیر‌پذیری موفقیت مسیر شغلی عینی و ذهنی از اخلاق حرفه‌ای اسلامی. تأملات اخلاقی، 1(1)، 155–178.
گلبابائی، س.، برهانی، خ.، برهانی، ح.، جامعی، م. (1402). پیش‌بینی تصمیم‌گیری اخلاقی کادر‌‌‌‌‌‌ د‌‌رمان در شرایط غیرقطعی بر اساس مواجهه با مرگ، احتمال ابتلا و رضایت شغلی: نقش میانجی‌گری اضطراب. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 13(49)، 1-14.
مرادی، م.، و رضایی، م. (1397). بررسی رابطه بین گزارشگری حسابداری و مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمان. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 36(4)، 185-198.‎
میراحمدی، ص. (1401). فضیلتهای اخلاقی و زندگی خوب در عصر کرونا ویروس (کووید-19). تأملات اخلاقی، 2(4)، 53–74.
نعمتی پور، ز.، باقری، ف.، اصغرنژاد، ف. (1402). اثربخشی مداخلة روان‌شناختی با بهره‌گیری از نگرش اسلامی بر علائم میگرن و استرس زنان مبتلا به سردردهای میگرنی. روان‌شناسی فرهنگی، 6(2)، 267-296.‎
Adaramola, S. S. (2012). Job stress and productivity increase. Work, 41(SUPPL.1), 2955–2958. https://doi.org/10.3233/WOR-2012-0547-2955
Ajayi, M. P., & Abimbola, O. H. (2013). Job satisfaction, organizational stress and employee performance: A study of NAPIMS. Ife PsychologIA: An International Journal, 21(2), 75–82.
Akhavan, P., Ramezan, M., Yazdi Moghaddam, J., & Mehralian, G. (2014). Exploring the relationship between ethics, knowledge creation and organizational performance: Case study of a knowledge-based organization. VINE: The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 44(1), 42–58.
Almaaitah, M., Alsafadi, Y., Altahat, S., & Yousfi, A. (2020). The effect of talent management on organizational performance improvement: The mediating role of organizational commitment. Management Science Letters, 10(12), 2937–2944.
Arnetz, B. B., Lucas, T., & Arnetz, J. E. (2011). Organizational climate, occupational stress, and employee mental health: mediating effects of organizational efficiency. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 34–42.
Chong, S., Huang, Y., & Chang, C.-H. D. (2020). Supporting interdependent telework employees: A moderated-mediation model linking daily COVID-19 task setbacks to next-day work withdrawal. Journal of Applied Psychology, 105(12), 1408-1422.
Chye Koh, H., & Boo, E. H. Y. (2004). Organisational ethics and employee satisfaction and commitment. Management Decision, 42(5), 677–693.
De Clercq, D., Haq, I. U., Azeem, M. U., & Khalid, S. (2021). The link between fear about COVID-19 and insomnia: mediated by economic concerns and psychological distress, moderated by mindfulness. Journal of Management & Organization, 1–19.
Ekingen, E., Teleş, M., Yıldız, A., & Yıldırım, M. (2023). Mediating effect of work stress in the relationship between fear of COVID-19 and nurses’ organizational and professional turnover intentions. Archives of Psychiatric Nursing, 42, 97–105.
Elsayed Abdel Kawy, R., Ahmed AbdEl Latief, S., & Abd El Baseer Mahmoud, D. (2023). Relationship between Sources of Stress and Work Performance among Nurses Working in Psychiatric Hospital. Journal of Nursing Science Benha University, 4(1), 413–426.
Feri, F., Innocenti, A., & Pin, P. (2013). Is there psychological pressure in competitive environments? Journal of Economic Psychology, 39, 249–256.
Hobfoll, S. E. (1991). Traumatic stress: A theory based on rapid loss of resources. Anxiety Research, 4(3), 187–197.
Hobfoll, S. E., Halbesleben, J., Neveu, J.-P., & Westman, M. (2018). Conservation of resources in the organizational context: The reality of resources and their consequences. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 5, 103–128.
Iskamto, D. (2021). Stress and its impact on employee performance. International Journal of Social and Management Studies, 2(3), 142–148.
Jansen, T.-L., Hem, M. H., Dambolt, L. J., & Hanssen, I. (2020). Moral distress in acute psychiatric nursing: Multifaceted dilemmas and demands. Nursing Ethics, 27(5), 1315–1326.
Jungwee, P. (2007). Work stress and job performance. In Perspectives on Labour and Income (Vol. 8, Issue 12). Statistics Canada Ottawa, ON, Canada.
Khaltar, O., & Moon, M. J. (2020). Effects of ethics and performance management on organizational performance in the public sector. Public Integrity, 22(4), 372–394.
Kowal, J., & Klebaniuk, J. (2021). Has the Pandemic Changed Moral Attitudes and Organizational Ethics in Knowledge Workers? Kowal, Jolanta and Klebaniuk, Jarosław," Has The Pandemic Changed Moral Attitudes and Organizational Ethics in Knowledge Workers, 1–10.
Mathur, G., Vigg, S., Sandhar, S., & Holani, U. (2007). Stress as a correlate of job performance: a study of manufacturing organizations. Journal of Advances in Management Research, 4(2), 79–85.
Meisler, G., Vigoda-Gadot, E., & Drory, A. (2017). Stress, psychological strain, and reduced organizational effectiveness: the destructive consequences of the use of intimidation and pressure by supervisors. In Power, politics, and political skill in job stress (Vol. 15, pp. 51–80). Emerald Publishing Limited.
Meunier, S., Bouchard, L., Coulombe, S., Doucerain, M., Pacheco, T., & Auger, E. (2022). The association between perceived stress, psychological distress, and job performance during the COVID-19 pandemic: The buffering role of health-promoting management practices. Trends in Psychology, 30(3), 549–569.
Orlitzky, M., Schmidt, F. L., & Rynes, S. L. (2003). Corporate social and financial performance: A meta-analysis. Organization Studies, 24(3), 403–441.
Raja, U., Azeem, M. U., Haq, I. U., & Naseer, S. (2020). Perceived threat of terrorism and employee outcomes: The moderating role of negative affectivity and psychological capital. Journal of Business Research, 110, 316–326.
Ramli, A. H. (2018). Manage of job stress and measure employee performance in health services. Business and Entrepreneurial Review, 18(1), 53–64.
Reizer, A., Geffen, L., & Koslowsky, M. (2021). Life under the COVID-19 lockdown: On the relationship between intolerance of uncertainty and psychological distress. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy13(4), 432.
Rettie, H., & Daniels, J. (2021). Coping and tolerance of uncertainty: Predictors and mediators of mental health during the COVID-19 pandemic. American Psychologist, 76(3), 427.
Ridwan, R. (2021). The effect of leadership on performance: Analysis of School Management Ability and Attitude. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis, 1(2), 59–67.
Satici, B., Saricali, M., Satici, S. A., & Griffiths, M. D. (2022). Intolerance of uncertainty and mental wellbeing: Serial mediation by rumination and fear of COVID-19. International Journal of Mental Health and Addiction, 20(5), 2731–2742.
Stormer, F. (2003). Making the shift: Moving from" ethics pays" to an inter-systems model of business. Journal of Business Ethics, 44, 279–289.
Taylor, R. M., Schminke, M., Soenen, G., & Ambrose, M. L. (2019). Scalpels not machetes: a call for the use of precision tools in ethics research. In Business Ethics (Vol. 3, pp. 323–350). Emerald Publishing Limited.
Toker, S., Laurence, G. A., & Fried, Y. (2015). Fear of terror and increased job burnout over time: Examining the mediating role of insomnia and the moderating role of work support. Journal of Organizational Behavior, 36(2), 272–291.
Wang, D., & Hu, B. (2020). Hu C. Clinical characteristics of 138 hospitalized patients with 2019 novel coronavirus-infected pneumonia in Wuhan, China. JaMa, 323(11), 1061–1069.
Zhou, H., Jin, M., & Ma, Q. (2015). Remedy for work stress: the impact and mechanism of ethical leadership. Central European Journal of Public Health, 23(2), 176-180.