تعیین اقدامات اولویت دار برای مدیریت رفتارهای انحرافی و خلاف اخلاق حرفه ایِ کارکنان با هدف ارتقای ارزش برند

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student of Business Management, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran

2 Associate Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran

Abstract

امروزه اگر رفتار و اخلاق کارکنان نامناسب، منفی و انحرافی باشد، برای شرکت های معتبر به لحاظ اقتصادی، اعتباری و همچنین سلامت درون سازمانی تهدیدزا خواهد بود و این تهدید زمانی که شرکت مورد نظر دولتی باشد و در یک بازار به شدت رقابتی فعالیت کند، چندین برابر می گردد. بنابراین هدف مقاله، تعیین اقدامات اولویت دار برای مدیریت رفتارهای انحرافی و خلاف اخلاق حرفه ای به منظور ارتقاء ارزش و جایگاه برند بیمه ایران به عنوان یک بنگاه اقتصادی و خدمت رسانِ دولتی در صنعت رقابتی بیمه در نظر گرفته شد. مقاله حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، ترکیبی است. در این مقاله، ابتدا به روش کیفی فراترکیب، اقدامات مختلف برای مدیریت رفتارهای انحرافی و خلاف اخلاق حرفه ای احصاء شد؛ دوم، با انجام تکنیک دلفی-فازی طی دو مرحله و پس از رسیدن به اجماع، 39 اقدام نهایی تعیین گردیده و به روش تحلیل مضمون در چهار دسته اقدام ساختاری و سازمانی، بهبود وضعیت شغلی، مدیریتی و اجتماعی، فرهنگی و ارزشی کدگذاری شدند. در گام بعد، برای اولویت بندی اقدامات با توجه به معیارهای مالی و غیرمالیِ ارزش و جایگاه برند از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد و پرسشنامه ای تخصصی حاوی ماتریس مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان بیمه توزیع گردید. پس از گردآوری و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار Expert Choice نتایج نشان داد که اقدامات بهبود ساختاری و سازمانی اولویت دارترین اقدام نسبت به هدف است.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

Determining priority actions to manage deviant and unethical behaviors of employees with the aim of improving brand value

Authors [Persian]

  • مجتبی فروز شهرستانی 1
  • هما درودی 2
  • فیروزه حاج علی اکبری 3
1 دانشجوی مقطع دکترا مدیریت بازرگانی(بازاریابی)، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان،زنجان، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
Abstract [Persian]

Today, if the behavior and morals of the employees are inappropriate, negative and deviant, it will be a threat to reliable companies in terms of economy, credit and also the internal health of the organization, and this threat is when the company in question is a public and in a highly competitive market. Therefore, the aim of the article was to determine the priority actions for managing deviant and unethical behaviors in order to improve the value and position of Iran insurance brand as an economic institution and public service-provider in the competitive insurance industry. This article is a hybrid in terms of practical purpose and in terms of data collection. In this article, first of all, various actions to manage deviant and unethical behaviors were calculated using the qualitative meta-synthesis method; Second, by performing the Delphi-fuzzy technique in two stages and after reaching a consensus, 39 final actions were determined and coded by thematic analysis in four categories of structural and organizational action, improvement of job status, managerial and social, cultural and value. In the next step, a specialized questionnaire containing a matrix of paired comparisons was designed and distributed among insurance experts, and the hierarchical analysis method was used to prioritize actions according to financial and non-financial criteria of brand value and position. After collecting and analyzing the data with the help of Expert Choice software, the results showed that the structural and organizational improvement actions are the most prioritized actions in relation to the goal.

Keywords [Persian]

  • Priority Actions
  • Management of Deviant and Unethical Behaviors
  • brand value

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 06 March 2024
  • Receive Date: 27 October 2023
  • Revise Date: 27 January 2024
  • Accept Date: 06 March 2024