دانشگاه زنجانتأملات اخلاقی2676-41801420210101مکان: حضور به عنوان فضای دوم شخصیمکان: حضور به عنوان فضای دوم شخصی716244152ENاستفن داروالاستاد فلسفه دانشگاه ییل، دارنده کرسی اندرو اریک، آمریکا0000-0002-3855-6464Journal Article20210526مفهوم مکان نهایتاً یک موضوع مهم اخلاقی در این باب است که یک شیء در یک ارتباط یا ساختار معنایی با چه جایگاهی متناسب است. اغلب این معنا امری کاملاً شخصی است که شامل معنایی از حضور است که ما با یک مکان همبسته میشویم. این مقاله این ارتباط را از طریق مطالعه شعر ووردزوورث، «تینترن اَبِی»، بررسی میکند. چنین استدلال میشود که مفهوم مکان حضوری القاء شده نهایتاً یک فضای دوم شخصی است. حضور موضوع گشودگی دوم شخصی است. بنابراین، وقتی حضور مکان را القاء میکند، همچنین جایگاه آن را تبدیل به دوم شخص میکند.مفهوم مکان نهایتاً یک موضوع مهم اخلاقی در این باب است که یک شیء در یک ارتباط یا ساختار معنایی با چه جایگاهی متناسب است. اغلب این معنا امری کاملاً شخصی است که شامل معنایی از حضور است که ما با یک مکان همبسته میشویم. این مقاله این ارتباط را از طریق مطالعه شعر ووردزوورث، «تینترن اَبِی»، بررسی میکند. چنین استدلال میشود که مفهوم مکان حضوری القاء شده نهایتاً یک فضای دوم شخصی است. حضور موضوع گشودگی دوم شخصی است. بنابراین، وقتی حضور مکان را القاء میکند، همچنین جایگاه آن را تبدیل به دوم شخص میکند.https://jer.znu.ac.ir/article_244152_8b20e044f5a1db122deb2432d47bc9d7.pdfدانشگاه زنجانتأملات اخلاقی2676-41801420210101آموزش برای آزادی فردی و شهروندی دموکراتیک: قوت در وحدت و کثرت است.آموزش برای آزادی فردی و شهروندی دموکراتیک: قوت در وحدت و کثرت است.1741243802ENامی گاتمنپرزدنت و استاد علوم سیاسی و ارتباطات دانشگاه پنسیلوانیا، آمریکاJournal Article20210430این مقاله به مسائل مناقشهآمیز در باب تعلیم آزادی فردی و شهروندی دموکراتیک در شرایط چندفرهنگی معاصر میپردازد. در این نوشته پیشنهاد شده است که آموزش کودکان برای برابری مدنی یک هدف بلندهمت برای هر دموکراسی است نه فقط برای یک [کشور و یک] دموکراسی که بتواند آن را یکبار برای همیشه محقق سازد. این مقاله شواهدی بر این ادعا فراهم میکند که شرایط چندفرهنگی میتواند هدف واقعی ِ آموزِش برابری مدنی به کودکان را با چالش مواجه کند؛ همچنین، توضیح میدهد که دموکراسیها به طور مختلفی چندفرهنگی هستند و گروههای مختلف باعث ایجاد گوناگونی در نوع تعلیم و پیشرفت به سمت برابری مدنی میشود که میتواند بهطور واقعگرایانهای در هر زمان مورد انتظار باشد.این مقاله به مسائل مناقشهآمیز در باب تعلیم آزادی فردی و شهروندی دموکراتیک در شرایط چندفرهنگی معاصر میپردازد. در این نوشته پیشنهاد شده است که آموزش کودکان برای برابری مدنی یک هدف بلندهمت برای هر دموکراسی است نه فقط برای یک [کشور و یک] دموکراسی که بتواند آن را یکبار برای همیشه محقق سازد. این مقاله شواهدی بر این ادعا فراهم میکند که شرایط چندفرهنگی میتواند هدف واقعی ِ آموزِش برابری مدنی به کودکان را با چالش مواجه کند؛ همچنین، توضیح میدهد که دموکراسیها به طور مختلفی چندفرهنگی هستند و گروههای مختلف باعث ایجاد گوناگونی در نوع تعلیم و پیشرفت به سمت برابری مدنی میشود که میتواند بهطور واقعگرایانهای در هر زمان مورد انتظار باشد.https://jer.znu.ac.ir/article_243802_57c3602a0e2becbead07190261db6e96.pdfدانشگاه زنجانتأملات اخلاقی2676-41801420210101آیا آزادی بیان محدودیت دارد؟آیا آزادی بیان محدودیت دارد؟4356244427ENپیتر سینگراستاد برجسته فلسفه دانشگاه پرینستون آمریکاJournal Article20210614Freedom of speech has traditionally been a cause championed by the left and liberal side of the political spectrum, against conservatives who have tried to limit the expression of radical ideas. Here are three examples from the United States: 1) When I was appointed to Princeton University in 1999, Steve Forbes, whose father had endowed the university’s Forbes College, called for my appointment to be rescinded, and pledged that he would not donate to the university as long as I was on the faculty. Forbes was, at the time, running for the Republican nomination for president.<br /> Freedom of speech has traditionally been a cause championed by the left and liberal side of the political spectrum, against conservatives who have tried to limit the expression of radical ideas. Here are three examples from the United States: 1) When I was appointed to Princeton University in 1999, Steve Forbes, whose father had endowed the university’s Forbes College, called for my appointment to be rescinded, and pledged that he would not donate to the university as long as I was on the faculty. Forbes was, at the time, running for the Republican nomination for president.<br /> https://jer.znu.ac.ir/article_244427_a1ad9fbb0e6e14224744e870741cc1e5.pdfدانشگاه زنجانتأملات اخلاقی2676-41801420210101تا لحظه مرگ باید زندگی کنیمتا لحظه مرگ باید زندگی کنیم5768243803ENاسلاوی ژیژکاستاد فلسفه دانشگاه لیوبلیانا، اسلونیاJournal Article20210430کدام موضع اخلاقی در شرایط آشفتة امروز، یعنی: بحران سلامت، گرمایش زمین، منازعات اقتصادی و ...، مناسب است؟ نکته اول این است که هر متخصصی که با وظیفة خاصی که توسط صاحبان قدرت به او تحمیل شده است، سروکله میزند، بهطور خوشایندی از بستر گستردة اجتماعی فعالیت خود غفلت میورزد. دوم این است که روشنفکران بهاصطلاح رادیکال، کسانیکه نظم موجود را از یک موضع اخلاقی بالاتر نقد میکنند، به خوبی آگاهند که نقدهایشان هیچ آثار عملی ندارد. پس، بعد از خلاصی از توهمات یک موضع انتقادی کاذب، ما چگونه باید زندگی کنیم؟ نه فقط با پذیرش واقعیتمان؛ افسون شدن با پایان تمدنمان، ما را تماشاگرانی قرار خواهد داد که به طور ناخوشی از فروپاشی حالت عادی لذت میبرد. یک راه برونرفت از این بنبست در خطی از آهنگ یک گروه راک آلمانی اشاره شده است: «ما باید تا زمان مرگ زندگی گنیم». ما باید علیه همهگیری و دیگر بحرانها بجنگیم نه با عقب کشیدن از زندگی؛ بلکه به یافتن راهی به سوی زندگی با تمام قوت. آیا امروز چیزی زندهتر از این وجود دارد که میلیونها مراقب سلامت، با آگاهی کامل، زندگی خود را هر روزه به خطر میاندازند؟ بسیاری از آنها مردهاند؛ اما آنها به محض مرگ زنده شدهاند.کدام موضع اخلاقی در شرایط آشفتة امروز، یعنی: بحران سلامت، گرمایش زمین، منازعات اقتصادی و ...، مناسب است؟ نکته اول این است که هر متخصصی که با وظیفة خاصی که توسط صاحبان قدرت به او تحمیل شده است، سروکله میزند، بهطور خوشایندی از بستر گستردة اجتماعی فعالیت خود غفلت میورزد. دوم این است که روشنفکران بهاصطلاح رادیکال، کسانیکه نظم موجود را از یک موضع اخلاقی بالاتر نقد میکنند، به خوبی آگاهند که نقدهایشان هیچ آثار عملی ندارد. پس، بعد از خلاصی از توهمات یک موضع انتقادی کاذب، ما چگونه باید زندگی کنیم؟ نه فقط با پذیرش واقعیتمان؛ افسون شدن با پایان تمدنمان، ما را تماشاگرانی قرار خواهد داد که به طور ناخوشی از فروپاشی حالت عادی لذت میبرد. یک راه برونرفت از این بنبست در خطی از آهنگ یک گروه راک آلمانی اشاره شده است: «ما باید تا زمان مرگ زندگی گنیم». ما باید علیه همهگیری و دیگر بحرانها بجنگیم نه با عقب کشیدن از زندگی؛ بلکه به یافتن راهی به سوی زندگی با تمام قوت. آیا امروز چیزی زندهتر از این وجود دارد که میلیونها مراقب سلامت، با آگاهی کامل، زندگی خود را هر روزه به خطر میاندازند؟ بسیاری از آنها مردهاند؛ اما آنها به محض مرگ زنده شدهاند.https://jer.znu.ac.ir/article_243803_14b07d99fc2e6f05b70e1c9346357f97.pdfدانشگاه زنجانتأملات اخلاقی2676-41801420210101تبیین نظریه اخلاقی هابز: درستی، خوبی، فضیلت و مسئولیتتبیین نظریه اخلاقی هابز: درستی، خوبی، فضیلت و مسئولیت6990243804ENشرون آن لویداستادفلسفه، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، آمریکاJournal Article20210430در این مقاله استدلال شده است که فلسفه اخلاق توماس هابز به وسیلة مفهوم پیچیدهای از عقل که سازگاری قواعد عقلی و قابلیت تعقل را ایجاد میکند، به هم پیوسته شده است. تعاریف هابز از درستی به مقابله به مثل، و از خوبی اخلاقی به جامعه پذیری، متعلق به یک نظریه اصیل و جذاب است که نه غایتگرایانه است و نه وظیفهگرایانه سنتی؛ و نه آنگونه که شارحان مختلف او را به ذهنیتگرا، قراردادگرا، خودگرا یا طرفدار نظریه امر الهی تفسیر کردهاند.در این مقاله استدلال شده است که فلسفه اخلاق توماس هابز به وسیلة مفهوم پیچیدهای از عقل که سازگاری قواعد عقلی و قابلیت تعقل را ایجاد میکند، به هم پیوسته شده است. تعاریف هابز از درستی به مقابله به مثل، و از خوبی اخلاقی به جامعه پذیری، متعلق به یک نظریه اصیل و جذاب است که نه غایتگرایانه است و نه وظیفهگرایانه سنتی؛ و نه آنگونه که شارحان مختلف او را به ذهنیتگرا، قراردادگرا، خودگرا یا طرفدار نظریه امر الهی تفسیر کردهاند.https://jer.znu.ac.ir/article_243804_d424a421a7bfaf78ec741f4bbb5382f1.pdfدانشگاه زنجانتأملات اخلاقی2676-41801420210101قدردانی از دیگرانقدردانی از دیگران91119244436ENتالبوت بروئراستاد فلسفه دانشگاه ویرجینیا آمریکاJournal Article20210615اینکه انسان ارزشی منحصربفرد (جایگزین ناپذیر) دارد و نیز باید با او همان گونه رفتار شود، به طور گسترده مورد تصدیق است. بسیاری از نظریه پردازان به این دلیل جذب کانتگرایی شده است که تصور میکنند تنها از این طریق است که این بصیرت به دست می آید. یکی از اهداف این مقاله، اثبات نادرستی این تصور است و بیان اینکه کانت گرایی نمی تواند نه یک توجیه عقلانی مستقل و نه حتی یک تبیین روشن کامل از جایگزین ناپذیری داشته باشد. هدف دیگر، طراحی یک دیدگاه جامع ارسطویی است که ساختار نظری مناسبی برای تمسک به این ارزش انسانی ارائه میکند. این نقد از کانت گرایی به نظریات معاصر با گرایش کانتی، نظیر نظریة کریستین کرسگارد، استفن داروال و جان رالز، نیز وارد است. مشکل مرکزی این نظریه ها این است که آنها تلاش می کنند اخلاق را تنها بر احترام بنا نهند؛ ولی این عشق، و نه احترام، است که جایگزین ناپذیری را به منصه ظهور در می آورد. این مقاله با شرح مختصری از نظریه فضیلت نظری پایان می یابد که، به تبع آکوئیناس، عشق (محبت) را به عنوان فضیلت اصلی که سایر فضایل را می پالاید تا به یک حساسیت مؤثر عملی و مستمر نسبت به ارزش جایگزین ناپذیر ابناء بشر مطمئن شود. اینکه انسان ارزشی منحصربفرد (جایگزین ناپذیر) دارد و نیز باید با او همان گونه رفتار شود، به طور گسترده مورد تصدیق است. بسیاری از نظریه پردازان به این دلیل جذب کانتگرایی شده است که تصور میکنند تنها از این طریق است که این بصیرت به دست می آید. یکی از اهداف این مقاله، اثبات نادرستی این تصور است و بیان اینکه کانت گرایی نمی تواند نه یک توجیه عقلانی مستقل و نه حتی یک تبیین روشن کامل از جایگزین ناپذیری داشته باشد. هدف دیگر، طراحی یک دیدگاه جامع ارسطویی است که ساختار نظری مناسبی برای تمسک به این ارزش انسانی ارائه میکند. این نقد از کانت گرایی به نظریات معاصر با گرایش کانتی، نظیر نظریة کریستین کرسگارد، استفن داروال و جان رالز، نیز وارد است. مشکل مرکزی این نظریه ها این است که آنها تلاش می کنند اخلاق را تنها بر احترام بنا نهند؛ ولی این عشق، و نه احترام، است که جایگزین ناپذیری را به منصه ظهور در می آورد. این مقاله با شرح مختصری از نظریه فضیلت نظری پایان می یابد که، به تبع آکوئیناس، عشق (محبت) را به عنوان فضیلت اصلی که سایر فضایل را می پالاید تا به یک حساسیت مؤثر عملی و مستمر نسبت به ارزش جایگزین ناپذیر ابناء بشر مطمئن شود. https://jer.znu.ac.ir/article_244436_31eafde4be8cd4b1bd78c0b25ccce2c7.pdf