تقدم معناشناختی دین بر اخلاق در نظریة امر الهیِ رابرت آدامز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای اخلاق، گروه فلسفه اخلاق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.

2 استادیار گروه فلسفه اخلاق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

نظریة امر الهی یکی از انواع نظریه‌های وظیفه‌گرایانه است که تقریرهای متعددی دارد. سنت‌های یهودی، مسیحی و اسلامی با توجه به صفاتی که در متون مقدس و مباحث کلامی خود برای خدا اثبات کرده‌اند، تفاسیر مختلفی از امر خدا و رابطة امر اخلاقی و امر الهی، به صورت منطقی و ضروری یا به ضرورت متافیزیکی و اخلاقی، ارائه کرده‌اند. تبیین ارتباط میان امر دینی و اخلاقی و تقدم دین بر اخلاق تنسیق‌های مختلفی می‌طلبد، تا در نهایت، نوع خاصی از تقدم، به صورت تاریخی، مابعدالطبیعی، معرفت‌شناسی و مفهومی یا معناشناسانه، توجیه شود. نظریة امر الهی رابرت آدامز یکی از نمونه‌های اصلاح شدة نظریة امر الهی در دوره معاصر است که با تکیه بر یک اصل متافیزیکی که ریشه در تلقی خاص ارتباط انسان با خداوند دارد، تلاش دارد تا ضعف‌ها و کاستی‌های نظریه‌های ابتدایی امر الهی را به نحوی بازسازی کند و تقدم معناشناختی زبان دین بر اخلاق را توجیه نماید. این رویکرد با توجه به الزام اخلاقی و مفاهیمی از این دست شکل گرفته است و تلاش نموده تا با اصلاح مواضع معناشناختی از نظریة امر الهی دفاع کند. از این منظر، از نظر اخلاقی، عملی نادرست است که تنها و تنها در مقابل امر یا ارادة الهی قرار گیرد. مشروعیت این دستورات نیز ناشی از فرمان خدای عشق است که رابطة خاصی میان او و فرد متدین وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


افلاطون. (1366). مجموعه آثار افلاطون جلد اول. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ اول.
کوئین، فیلیپ‌ال. (1393). در دانشنامه فلسفه اخلاق. ترجمه انشالله رحمتی. تهران: انتشارات سوفیا، چاپ اول.
فنایی، ابوالقاسم. (1384)، دین در ترازوی اخلاق. تهران: انتشارات موسسه فرهنگی صراط، چاپ اول.
Adams, Robert. (1973). “A Modified Divine Command Theory of Ethical,” in: Philosophy of Religion. California: University of California, pp. 47-318.
Adams, Robert. (1999). Finite and Infinite Goods. New York: Oxsford University Press.
Adams, Robert. (1973). The virtue Of Faith. New York: Oxford University Press.
Adams, Robert. (1979). “Moral Arguments for Theistic Belife,” in: Religious Belief, Notredom: Notredam University Press.
 Anscombe, G, E, M. (1981). Ethics, Religion and Politic. England: University of Minnesota Press.
Anscombe, G. E. M. (1958). “Morern moral Philosophy,” in: Philosophy The journal of The Royal institute of philosophy, Cambridge University Press.
Austin, Michail M. (2006). “Divine command theory,” in: Internet Encyclopedia of Philosophy.
Alston, William P. (1990). “Some Suggesstions for Divine Command Theorists,” in: Christian Theism, London, University Of Notre Dame Press, pp. 303-326.
Donellan, Keith. (1973). Substance and Individual. Journal of Philosophy, LXX.
Eving, Alfred. (1961). “The Autonomy of Ethics,” in: Ian Ramse, prospect For Metaphysic, New York, Greenwood Press, pp. 33-49.
 Frege, Gottlobe. (1948). “Sense of Reference,” in: The Philosophical, Auke University Press.
Foot, Philipa, (1978), “Virtues and Vices and Other Essays,” in: Moral Philosophy, Oxford University Press, 57 (3): 209-230.
Nielsen, Kai. (1964). “God and good, Does morality need religion?” in Theology Todey 21, 21 (1): 47-58.
Malinowski, Bronislaw. (2013). Crime and Custom in Savage Society. Routledge Press.
Moore, G. E. (1903). Principia Ethica. England: Cambridge University press.
Putnam, Hilary. (1997). “Meaning and Reference,” in: Stephen Schwartz, Naming Necessity and Natural kinds, Ithaca: Cornell University Press, pp. 119-132.
Stewart, Noel. (2009). Ethics an Introduction to Moral Philosophy. Cambridge: Polity Press.
Sagi, Avi and Statman. Daniel (1995). Religion and Morality. Amsterdam.
Teylor, Charles. (1988). Sources of the Self: The Making of the Modern Identity. Cambridge: Harvard University Press.