The Ethics of Ignorance in the Light of Agnotology

Document Type : Original Article

Author

Assistant Prefossor at Philosophy, Kermanshah University Medical Sciences, Islamic Education, Kermanshah, Iran.

Abstract

This article examines some general views on the social and moral functions of ignorance, according to a study approach called Agnotology. Based on these views, an attempt is made to analyze some concrete examples of social benefits or moral virtues based on ignorance, i.e. categories, such as social freedom, habit, skill, forgetfulness, confidentiality, privacy, professionalism, and moral censorship. Various types of ignorance or various divisions of the unknowns are also the basis for the continuation of the present article. What is the relationship between ethics and each of these categories of ignorance is discussed in the final part of the article, which tries to better explain it using a long-standing, but neglected distinction between the two concepts of virtue and moral advantage.

Keywords


Article Title [Persian]

اخلاق جهل در پرتو جهالت‌شناسی

Author [Persian]

  • مسعود صادقی
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
Abstract [Persian]

این نوشتار با توجه به رویکردی مطالعاتی موسوم به جهالت‌شناسی(Agnotology) در گام نخست چند دیدگاه کلی نسبت به کارکردهای اجتماعی و اخلاقی جهل را بررسی می‌نماید. در ادامه و مبتنی بر این دیدگاه‌ها، تلاش بر این است تا چند نمونه و مثال عینی از مزایای اجتماعی یا فضائل اخلاقی مبتنی بر جهل مورد تحلیل قرار گیرند؛ مقولاتی چون آزادی اجتماعی، عادت، مهارت، فراموشی، محرمانگی، حریم خصوصی، تخصص‌گرایی و سانسورهای اخلاقی. انواع جهل یا تقسیم‌بندی‌های گوناگون از مجهولات نیز دستمایه ادامه نوشتار پیش رو است. اینکه رابطه اخلاق با هر یک از این دسته‌های جهل یا مجهولات چیست، بخش نهایی مقاله را تشکیل می‌دهد که سعی شده با استمداد از تفکیک دیرپا اما مغفول مانده میان دو مفهوم فضیلت و مزیت(به معنای کارکرد) اخلاقی، تبیین بهتری از آن صورت گردد.

Keywords [Persian]

  • جهالت‌شناسی
  • جهل
  • اخلاق جهل
  • فضیلت جهل
  • مزیت جهل
صادقی، مسعود. (1393). تحلیل «فضائل مبتنی بر جهل» از منظر جولیا درایور. پژوهش نامه اخلاق: بهار 93، شماره 23، صص 169-188.
Aristotle (2004) Nicomachean Ethics. Translated and Edited by Roger Crisp. Cambridge University press
Baker, Judith (1987) “Trust and Rationality,” Pacific Philosophical Quarterly (March 1987), 68: 1–13.
Borges, J. L. (1999). On Exactitude in Science. Borges JL Collected Fictions (trans. Andrew Hurley).‏
Bammer, Gabriele Smitson. (2012). Disciplining Interdisciplinarity: Integration and Implementation Sciences for Researching Complex Real-world Problems. ANU Press.
Birch Anthony H. (2007) The Concepts and Theories of Modern Democracy. Routledge, Third edition.
Driver Julia. (2001). Uneasy Virtue. Cambridge University Press.
Griswold. Charles L. (2007). Forgiveness: A Philosophical Exploration. Cambridge University Press
Bay, Alexander R. (2006). The Politics of Disease: Beriberi, Barley, and Medicine in Modern Japan (1700-1939). ProQuest.
Rothbard, Murray N. (2009). Man, Economy and State with Power and Market. Ludwig Von Mises Institute.
Schiebinger, Londa. (2004). “Feminist History of Colonial Science.” Hypatia: A Journal of Feminist Philosophy, 19 (1): 233-245.
Proctor Robert & Schiebinger, Londa. (2008). Agnotology: the Making and Unmaking of Ignorance .Stanford University Press.
 Mayer-Schönberger, Viktor. (2009). Delete: the Virtue of Forgetting in the Digital Age. Princeton University Press.
Misztal Barbara. (2003). Theories of Social Remembering. Open University Press.
McDonald, David; Bammer, Gabriele; Deane, Peter. (2009). Research integration using dialogue methods. ANU Press.
De Bono, Edward. (2007). Intelligence is not enough. Blackhall publishing
James, William. (1992). Writings 1878-1899. The Library of America
Worthington, Everett L. (2005) Handbook of Forgiveness. Taylor & Francis Group.