Analysis of the Relationship between Moral Education and Indoctrination

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

Abstract

Is moral education a rational thing free from indoctrination or is it necessarily accompanied by moral indoctrination? In answer to this question and the relationship between moral education and indoctrination, there are two completely different perspectives. The opposite view of indoctrination denies any relation between genuine moral education and indoctrination. In this view, indoctrination is based on four criteria: intention, method, content, and outcome. In the proponents of indoctrination, the role of indoctrination is moral and vital, and inevitable. In this approach, since it is impossible to acknowledge the ultimate moral standard, the effort in moral education is certainly indoctrinated. The common denominator of the above two views is ignoring the age of the learner in the matter of moral education. The present study considers moral education without indoctrination to be impossible. But on the other hand, by confining the positive and necessary function of indoctrination to the early stages of child development, it will also distance itself from the perspective of indoctrination moral education. Since the child in the early stages of development lacks the necessary critical and argumentative powers to understand and accept and adhere to a moral standard, moral education in this period is mixed with indoctrination. This type of indoctrination affects the child's desires, habits, and expectations, which will lead to the formation of a moral commitment in her. Therefore, instilling moral principles in childhood will not violate the thinking and critical assessment of moral judgments in the period of her intellectual development and maturity.

Keywords


Article Title [Persian]

تحلیل نسبت میان تربیت اخلاقی و تلقین

Author [Persian]

  • محسن بهلولی فسخودی
استادیار گروه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

آیا تربیت اخلاقی امری عقلانی عاری از تلقین است یا این که لزوما با تلقین اخلاقی همراه می‌باشد؟ در پاسخ به این پرسش‌ و نسبت میان تربیت اخلاقی و تلقین دو دیدگاه کاملا متفاوت وجود دارد. دیدگاه مخالف تلقین، منکر هرگونه نسبتی میان تربیت اخلاقی اصیل با تلقین است. در این نگرش تلقین بر اساس چهار معیار قصد، روش، محتوا و پیامد صورت می‌گیرد. در دیدگاه موافق تلقین، نقش تلقین برای تربیت اخلاقی، حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است. در این رویکرد از آن جایی که تصدیق معیار غایی اخلاقی غیرممکن است تلاش در تربیت اخلاقی مسلما رنگ و بوی تلقین دارد. فصل مشترک دو دیدگاه فوق، نادیده گرفتن شرایط سنی یادگیرنده در امر تربیت اخلاقی است. پژوهش حاضر برخلاف دیدگاه مخالف تلقین، تربیت اخلاقی بدون تلقین را امری غیرممکن می‌داند. اما از سوی دیگر با محصور کردن کارکرد مثبت و لازم تلقین به دوران اولیه رشد بچه از دیدگاه تربیت اخلاقی تلقینی نیز فاصله خواهد گرفت. مطابق این ادعا، از آن‌جایی که بچه در مراحل اولیه رشد خود فاقد قوای انتقادی و استدلالی لازم برای فهم و پذیرش و تبعیت از یک معیار اخلاقی است، تربیت اخلاقی در این دوره‌ با تلقین درآمیخته است. این نوع تلقین، تاثیر‌گذاری بر تمایلات، عادات و انتظارات بچه است که منجر به شکل‌گیری تعهد اخلاقی نزد او خواهد شد. لذا تلقین اصول اخلاقی در دوران بچگی ناقض تفکر و سنجش نقادانه قضاوت‌های اخلاقی در دوره رشد و بلوغ فکری او نخواهد بود.

Keywords [Persian]

  • تربیت اخلاقی
  • تلقین
  • قصد
  • روش
  • محتوا
  • پیامد
زیباکلام، فاطمه، میرزایی،‌ مهری، محمدی، حمداله. (1393)، بازبینی تربیت دینی و اخلاقی: تلقین یا تعلیم. همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت. کرمان.
سجادی، مهدی. (1379)،‌ رویکردها و روش‌های تربیت اخلاقی و ارزشی، فصلنامه پژوهش‌های فلسفی کلامی، شماره 3.
کریمی، روح‌الله. (1396)، بررسی و تحلیل اعتراض تلقینی بودن حلقه کندوکاو اخلاقی، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره 13. صص. 66-83.
منصوری‌نیا،‌ علیرضا، یزدانی، فریدون. (1393)، ضرورت و امکان تربیت دینی و اخلاقی با استفاده از روش‌های تلقین،‌ عادت، اجبار و ایدئولوژی، کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی.
 
Bailey, R. (2010), "Indoctrination", in: R. Bailey (ed.), The Sage Handbook of Philosophy of Education, Sage.
Beehler, R. (1985), "The Schools and Indoctrination". Journal of Philosophy of Education 19: 261-272.
Callan & Arena, (2009), "Indoctrinatiomn", in The Oxford Handbook of Philosophy of Education.
Copley, T., (2005). Indoctrination, Education and God: the Struggle for the Mind.‎ SPCK Publishing.
Deganhardt, M. A. B. (1986), "The Ethics of Belief and Education in Science and Morals", Journal of Moral Education, 15(2): 109-118.
Flew, A. (2010), "Indoctrination and religion", in I. A. Snook (ed.): Concepts of Indoctrination. Routledge. pp. 82-91.
Garnett, M. (2015), "Freedom and Indoctrination", Aristotelian Society, Vol cxv Part 2:93-108.
Garrison, J. W. (1986), "The Paradox of Indoctrination: A Solution", Synthese, 68(2): 261-273.
Gregory, I. & Woods, R. (1970), "Indoctrination", Journal of Philosophy of Education, 4(1): 77-105.
Habl, J. (2017), "The Problem of Indoctrination with a focus on moral education", Ethics & Bioethics, 7 (3-4):187-198.
Hakansson, A. (2015), "Indoctrination or Education? Intention of unqualified teachers to transfer consumption norms in home economics teaching", International Journal of Consumer Studies, 39: 682-691.
Hanks, C. (2008), "Indoctrination and the Space of Reasons", Educational Theory, 58(2): 193-212.
Hodson, D. (2014). "Becoming part of the solution: Learning about activism, learning through activism, learning from activism". In L. Bencze & S. Alsop (Eds.), Activist science and technology education, Cultural studies of science 9. Dordrecht: Springer.
Hull, J. (1984), Studies in Religion and Education, London, Falmer.
Kohlberg, L. (1970), "Stages of Moral Development as a Basis for Moral Education," in Moral Education, ed. C. Beck and E. Sullivan, Toronto: University of Toronto Press.
Laura, R. (2007), "To Educate or To Indoctrinate: That is Still the Question," Educational Philosophy and Theory, 15(1): 43-55.
Matthews, M. (2018), History, Philosophy and Science Teaching, New Perspectives, Springer.
Merry, M. (2005), "Indoctrination, Moral Instruction, and nonrational beliefs: A place for Autonomy?" Educational Theory, 55(4): 399-420.
Meynell, H. (2006), "Moral Education and Indoctrination", Journal of Moral Education, Vol. 4(1): 17-26.
Momanu, M. (2012), "The Pedagogical Dimension of Indoctrination: Criticism of Indoctrination and the Constructivism in Education, Meta: Research," Hermeneutics, Phenomenology, and Practical Philosophy, 4(1): 88-105.
Overall, C. (2010). "Indirect Indoctrination, Internalized Religion, and Parental Responsibility". In Caws, P. and Jones, S., editors, Religious Upbringing and the Costs of Freedom: Personal and Philosophical Essays. Pennsylvania State University Press.
Peterson, B. (2008), Indoctrination in Education: Offering an alternative conception, Dissertations, University of New Hampshire Scholars' Reposity.
Siegel, H. (1988), Educating Reason, New York and London: Routledge.
Snook, I. A. (2010), Concepts of Indoctrination. Routledge.
Suttle, B. B. (1981) "The Need for and Inevitability of Moral Indoctrination", Educational Studies, 12: 151-161.
Tan, C, (2004), Indoctrination, Imagination and Moral Education, Confernce 2nd International Conference on Imagination and Education at Canada.
Taylor, R. (2016), "Indoctrination and Social Context: A System-based Approach to Identifying the Threat of Indoctrination and the Responsibilities of Educators", Journal of Philosophy of Education, 51(1): 38-58.
Thiessen, E. J. (1982), "Indoctrination and Doctrines", Journal of Philosophy of Education, 16(1):3-17.
Thiessen, E. J. (1993), Teaching for Commitment, Liberal Education, Indoctrination and Christian Nature, McGill-Queen's University Press, London.
Whitem J. (1970), "Indoctrination: Reply to I. Gregory and R. Woods", Journal of Philosophy of Education, 4(1): 107-120.
White, J. (2010), "Indoctrination", in I.A.Snook (ed): Concepts of Indoctrination. Routledge. pp. 123-134.
Wilson, W. (2010), "Indoctrination and freedom", in I.A.Snook (ed): Concepts of Indoctrination. Routledge. pp. 78-82.
Zrudlo. L. (2021), "Moving Beyond rationalistic response to the concern about indoctrination in moral education", Theory and Research in Education, 19(2): 185-203.