اترک، حسین. (1393). «سیر تطور نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی». پژوهشهای فلسفی. بهار و تابستان. سال 8، شماره14، صص 132-147.
اترک، حسین. (1396). نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول.
احمدپور و دیگران. (1385). کتابشناخت اخلاق اسلامی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول.
ادواردز، الستر. (1398). تفسیرهای جدید بر فیلسوفان سیاسی مدرن از ماکیاولی تا مارکس. تهران: نشر نی، چاپ اول.
ارسطو. (1390). اخلاق نیکوماخوسی. تهران: طرح نو، چاپ سوم.
اسلامی، روح الله. (1392). «تکنولوژی های قدرت در سیاست نامه خواجه نظام الملک». جستارهای سیاسی معاصر. فروردین. دوره 2، شماره4، صص 1-26.
اعوانی، شهین. (1388). «کیمیای اخلاق در غزالی». جاویدان خرد. بهار. شماره 2، صص 5-25.
بنر، اریک. (1400). اخلاق (فلسفه سیاسی). تهران: نشر پیله، چاپ اول.
پورجوادی، نصرالله. (1381). دو مجدد: پژوهشهایی درباره محمد غزالی و فخر رازی. تهران: نشردانشگاهی، چاپ اول.
جاهد، محسن. (1390). «تأملی در فضایل اصلی چهارگانه با تأکید بر دیدگاه غزالی». معرفت اخلاقی. تابستان. سال دوم، شماره سوم، صص 71-81.
جلالالدین، همایی. (1317). غزالی نامه. تهران: مروی، چاپ اول.
حضرتی، حسن. (1377). «نگاهی اجمالی به: حیات و اندیشه سیاسی ملاحسین واعظ کاشفی». فصلنامه علمی پژوهشی حکومت اسلامی. شماره 9، صص 125-151.
حکمت، نصرالله. (1376). «احوال و آثار ابوالحسن عامری نیشابوری». نامه فلسفه. شماره 2، صص 87-109.
حلبی، علیاصغر. (1381). تاریخ فلاسفه ایرانی از آغاز اسلام تا کنون. تهران: زوار، چاپ اول.
دباغ، سروش. (1396). «فضیلت گرایی اخلاقی: بررسی تطبیقیِ آراء آیریس مرداک و ابوحامد غزالی ». بازیابی شده در اسفند 1401 از :
https://www.zeitoons.com/32543
دیهیمی، خشایار. (1397). دانشنامه صلح و جنگ. تهران: صدای معاصر، چاپ اول.
زهره سادات ناجی، محسن جوادی. (1388). «روانشناسی اخلاقی غزالی». پژوهش های فلسفی کلامی. آذر. دوره 11، شماره 41، صص 129-148.
سرافرازی، عباس. (1392). «تأثیر سیاست نامه خواجه نظام الملک بر ساختار حکومت سلجوقی». مجله پژوهش های تاریخی ایران و اسلام. دوره7، شماره13، 57-72.
طباطبایی، سید جواد. (1370). «از ابوالحسن عامری تا ابن سینا». اطلاعات سیاسی-اقتصادی. شماره 51-52، صص 5-13.
طباطبایی، سیدجواد. (1394). تاریخ اندیشه سیاسی در ایران. تهران: مینوی خرد، چاپ اول.
عالم، عبدالرحمان. (1377). «نیکولو ماکیاولی: چه نام بزرگی! چه ستایشی». نشریه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. فروردین. دوره 39، شماره 1061، صص 163-200.
عامری،ابوالحسن. (1336). السعاده و الاسعاد فی سیره الانسانیه. تهران: دانشگاه تهران، چاپ اول.
___________. (1367). الاعلام بمناقب الاسلام. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول.
علیزاده، حسن. (1389). فرهنگ خاص علوم سیاسی. تهران: انتشارات روزنه، چاپ چهارم.
غزالی، محمد. (1315). نصیحت الملوک. تهران: چاپخانه مجلس، چاپ اول.
___________. (1374). میزان العمل. تهران: سروش، چاپ اول.
________. (1382). تهافت الفلاسفه. تهران: جامی، چاپ اول.
___________. (1390)، احیا علوم الدین. تهران: انتشارات علمی فرهنگی، چاپ هفتم.
___________. (1390). المستصفی من علم الأصول. تهران، نشر احسان، چاپ دوم.
___________. (1393). احیا علوم الدین ربع مهلکات. تهران: علمی و فرهنگی، چاپ هشتم.
___________. (1393). المنقذ من الضلال. تهران: مولی، چاپ دوم.
___________. (1399). الاربعین. تهران: نشر اطلاعات، چاپ 18.
___________. (1400). کیمیای سعادت. تهران: نگاه، چاپ ششم.
غنیزاده، ابوالفضل. (1397)، «نگاهی جامعهشناختی به داستان سوم دفتر اول مثنوی». فصلنامه تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی. پاییز. دوره 10، شماره 37، صص 123-138.
فراهانی منفرد، مهدی. (1378). «نکتههایی چند درباره کمالالدین حسین واعظ کاشفی». مجله علمی پژوهشی مقالات و بررسیها ویژه فلسفه و کلام اسلامی. زمستان. شماه 66 ، صص 193-204.
فریدونی، علی. (1382). اندیشه سیاسی ابوالحسن عامری. قم: بوستان کتاب قم، چاپ اول.
فنایی اشکوری، محمد. (1398). درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی. تهران: سمت، چاپ هفتم.
فیرحی، داوود. (1378). «فقه سیاسی اهل سنت». علوم سیاسی. اردی بهشت. دوره اول، شماره چهارم، صص 72-117.
کاشفی واعظ بیهقی، حسین. (905). اخلاق محسنی. تهران: نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره قفسه 3094.
کرچن، سایمون. (1397). فرااخلاق. قم: طه، چاپ اول.
کرون، پاتریشیا. (1397). «آیا غزالی سیاستنامهای نوشته است؟». در: طادی ، محمدررضا مرادی، نظریه سیاسی غزالی (صص 11-36)». تهران: تمدن علمی، چاپ اول.
گاتری، دبلیو کی سی. (1376). تاریخ فلسفه یونان (جلد جلد 12). تهران: سوره، چاپ اول.
گرامیپور، مهدی. (1391). «جایگاه سندی مقاصد الشریعه در فقه مذاهب اسلامی». حبل المتین، پاییز. پیش شماره سوم، صص 51-70.
لائوست، هنری. (1354). سیاست و غزالی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران ، چاپ اول.
لمبتون، آن. (1397). «نظریه حکومت در نصیحت الملوک غزالی». در: طادی ، محمدررضا مرادی، نظریه سیاسی غزالی (صص 73-84). تهران: تمدن علمی، چاپ اول.
لوین برگر. (1397). «خیر و شر نسبت به اخلاق در سیاست». در لیندوناو، چالشهایی برای سیاست و علم اخلاق ( ص23-38). تهران: نشر گستر.
ماکیاولی، نیکولو. (1394).گفتارها. تهران: خوارزمی، چاپ ششم.
______________.(1399). شهریار. تهران: موسسه انتشارات نگاه، چاپ نهم.
محمدی کیا، طیبه. (1398). «شهر مطلوب غزالی: آرمانشهری بر مدار اصلاح». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش سیاست نظری. بهار و تابستان. شماره25، صص 225-247.
مرداک، آیریس. (1387). سیطره خیر. تهران: نور، چاپ اول.
ملگان، تیم. (1399). درآمدی به فهم فایدهگرایی. تهران: طه، چاپ اول.
میل، جان استورات. (1401). فایده گرایی. تهران: نشر نی، چاپ یازدهم.
نوری، محمد. (1385). «نظام اخلاقی در اسلام با توجه به آراء اخلاقی غزالی، ابن مسکویه و خواجه نصیر». اخلاق. شماره دو و سه، صص 7-47.
هالف آپ، دنیس .(1392). «نسخه خطی ناشناخته فارسی از حسین واعط کاشفی». کتاب ماه کلیات. شهریور. شماره 189، صص 74-79.
هیلنبراند، کارول. (1397). «سیاست نامه غزالی». در: طادی، محمدررضا مرادی. نظریه سیاسی غزالی (صص 85-95). تهران: تمدن علمی. چاپ اول.
De Botton, Alain. (n.d.). “Niccolo Machiavelli”. Retrieved from: https://www.theschooloflife.com/thebookoflife/the-great-philosophers-niccolo-machiavelli/
Annas, Juli. (2011). Intelligent Virtue. New York: Oxford University Press Inc.
Fisher, Alexander. (2011). Metaethics. Durham: Acumen.
Van Hooft, Stan. (2014). The Handbook Of Virtu Ethics. Durham: Acumen.
Machiavelli, Niccolo. (2004),
Discourses on the First Decade of Titus Livius. Translator:
Ninian Hill Thomson. South Carolina
: CreateSpace Independent Publishing Platform.
_____________. (2011). The Prince. London: Penguin.
Wood, Neal. (1967), “Machiavelli’s Concept of Virtù Reconsidered”, Political Studies, pp. 159-172.
Zagzebski, Linda. (1996). “An Agent-Based Approach to the Problem of Evil”, International Journal for Philosophy of Religion, Vol. 39, No. 3, pp. 127-139.