Golden Rule in Practice; Insight Obstacles and Solutions

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Department of Theology and Religions

2 MA at Islamic Ethics, Shaid Beheshti University

Abstract

The golden rule as a general moral law recommends that; behave others the way you would like to behaved in the same situation. Despite the theorival approval of this law by all human beings, it seems that there is a gap between human theorical point of views and their practice according to this law. A part of this gap is rooted in the obstacles related to the field of human vision.  Therefore, the main issue in this research, which is carried out with a descriptive-analytical method, is that what are the main obstacles related to human vision on the way to the realization of this law and what solutions can be provided to solve these obstacles? Research findings show that; Weakness of imagination, not having an accurate picture of the equality of humans, as well as being the knowledge influenced by human emotions, are among the major obstacles of human vision towards the realization of this law. Based on this, strengthening the imagination, understanding the similarity of humans in the existential structure, and controlling and directing emotions and feelings can be consider among the solutions. In fact, people's weakness in imagination and lack of understanding of the common structure has caused them not to have an accurate picture of this law and not to use it in social interactions. Therefore, it is necessary to comply with this law to remove these mentioned obstacles based on the solutions stated in this article.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

تحقق قانون طلایی اخلاق؛ بررسی موانع و راهکارهای بینشی

Authors [Persian]

  • رحیم دهقان 1
  • سیدهادی سهرابی 2
1 استادیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان
2 دانش آموخته مدرسی اخلاق اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی.
Abstract [Persian]

قانون طلایی به عنوان یک قانون عام اخلاقی توصیه می­کند که؛ با دیگران بگونه­ای رفتار کن که در همان موقعیت رضایت می­دهی با تو چنان رفتار شود. علیرغم تصدیق این قانون از سوی تمام انسان­ها، به نظر می­رسد نوعی شکاف بین نظر و عمل به این قانون وجود دارد. بخشی این شکاف، در موانع مربوط به ساحتِ بینشی انسان ریشه دارد که نیازمند واکاوی است. از این رو، مساله اصلی در این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، این است که عمده­ترین موانع مربوط به ساحت بینشیِ انسان بر سر راه تحقق این قانون چیست و چه راهکارهایی در جهت رفع این موانع می­توان ارائه داد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که؛ ضعف قوه تخیل، عدم داشتن تصویر دقیق از برابری انسان­ها، و نیز متاثر بودن شناختِ پسند و ناپسند از عواطفِ انسانی، از عمده­ترین موانع بینشیِ انسان در جهت تحقق این قانون است. بر همین اساس، تقویت قوه تخیّل، درک همسانی انسان­ها در ساختار وجودی، و مهار و جهت­دهیِ عواطف و احساسات را می­توان از جمله راهکارهای ناظر به موانع بینشی دانست. در حقیقت ضعف انسان ها در تخیّل و عدم درک ساختار مشترک موجب شده است تا تصویر دقیقی از این قانون نداشته باشند و در تعاملات اجتماعی، آن را بکار نبندند. از این رو، لازمه تحقق این قانون رفع موانع مذکور بر اساس راهکارهای بیان شده در این مقاله است.

Keywords [Persian]

  • قانون طلایی
  • انسان
  • جامعه
  • ساحت بینشی
  • تخیّل
قرآن کریم
سیدرضی، ابوالحسن. (1388)، نهج البلاغه، ترجمه حسین انصاریان، قم: دارالعرفان .
اسلامی، سیدحسن. (1386). قاعده زریّن در حدیث و اخلاق، علوم قرآن وحدیث، 12 (3 و 4): 5-33.
امامی، فائزه (1392). «تحلیل سلامت روان مبتنی بر سبک زندگی در سنت امام علی(ع)». پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
بوسلیکی، حسن (1396). «مقایسه بسندگی و کارآمدی قاعده زریّن با قاعده تعمیم پذیری کانت»، قبسات، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 1 – 30 .
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد (1410 ق). غرر الحکم و درر الکلم. قم، چاپ دوم.
جعفری، محمد تقی. (1394). فلسفۀ دین. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی .
جوادی آملی، عبدالله (1386). تفسیر انسان به انسان. قم: اسراء .
حرّعاملی، محمد بن الحسن (1416ق)، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. قم : موسسه آل البیت (علیهم السّلام) لاحیاء التراث .
رشیدرضا ، سیدمحمد (1366هـ)، تفسیرالمنار، قاهره: دارالمنار.
قرائی سلطان آبادی، احمد، سعید نظری توکلی (1394)، «مفهوم انصاف در اخلاق اسلامی و نسبت آن با قاعده زریّن»، پژوهش نامه اخلاق  6 (28): 41 – 56 .
کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، ج2، تهران: ط- الإسلامیة، چاپ چهارم.
گنسلر ، هری. جی (1945)، درآمدی بر فلسفۀ اخلاق معاصر. ترجمۀ مهدی اخوان، 1390، تهران : علمی و فرهنگی
مجلسی ، محمدباقر (1386)، بحارالانوار، قم : اسلامیه .
مطهری، مرتضی (1396)، فلسفه اخلاق، تهران : صدرا .
ملکیان، مصطفی (1385)، مهرماندگار مقالاتی در اخلاق شناسی، تهران: نگاه معاصر.
ملکیان، مصطفی (1390)، درسنامه روانشناسی اخلاق ، بی‌جا: بی‌تا.
موسوی مطلق، سید محمد (1394)، «مسئولیت اخلاقی در پرتو روانشناسی رشد (تاثیرات رشد روانشناختی فرد بر مسئولیت اخلاقی وی)»، مجموعه مقالات دومین همایش سالانه ملی دانشجویی فلسفه در ایران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس ، 98-103.
مهدوی آزادبنی ، رمضان (1395)، «انسان شناسی تکاملی و بن بست اخلاقی آن با تاکید بر قانون طلایی» پژوهش‌های اخلاقی 1 : 1 – 13.
Fitterer, Robert. J (2008), Love and Objectivity in Virtue Ethics: Aristotle, Lonergan, and Nussbaum on Emotions and Moral Insight. Toronto Buffalo London: University of Toronto Press.
Gensler, Harry J. (2013), Ethics and the Golden Rule, New York, Routledge.
Kant, Immanuel (1997), Groundwork of the Metaphysics of Moral, Translated by Mary Gregor, with an introduction by Christine. M. Korsgaard, Cambridge, Cambridge University Press.
Kant, Immanuel (2002), Critique of Practical Reason, Translated by Werner S. Pluhar, Introduction by Stephen Engstrom, Hackett Publishing Company, Inc, Indianapolis / Cambridge.
Prinz, Jesse J. and Shaun Nichols (2010), Moral Emotions; In: John M. Doris, The Moral Psychology Handbook, Oxford New York, Oxford University Press.
Stocker, Michael (1976), The Schizophrenia of Modern Ethical Theories, The Journal of Philosophy, Vol. 73, No. 14, (Aug. 12, 1976), pp. 453-466.
Van Hooft, Stan (2006), understanding virtue ethics, Acumen Publishing Limited.
 Wattles, Jeffrey (1996), The Golden Rule, New York, Oxford University Press.