Document Type : Original Article
Authors
1 Assistant Professor, the University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 M.A. at Nahju-al-Balagha. University of Isfahan, Isfahan, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
موضوع تفکر و اندیشه همواره مورد توجه قرآن و روایات بوده تا جایی که در روایات ارزش یک ساعت تفکر برابر هفتاد سال عبادت قرار داده شده است. سعی نظام تعلیم و تربیت هم بر این اساس است که بتواند دانش آموزان متفکر و خردمند تربیت کند تا آنها بتوانند بینش صحیحی نسبت به چالشهای رو بروی خود در آینده داشته باشند. یکی از مؤثرترین کارها برای پرورش تفکر در دانش آموز استفاده از روحیه پرسشگری در آنها است. از این رو پژوهش حاضر به بررسی اهمیت پرسشگری در نظام آموزشی برای پرورش قوه تفکر دانش آموز با تکیه بر روایات پرداخته است. روش مقاله اسنادی تحلیلی است. نتیجه این پژوهش به این شرح است که مطلوبترین شیوه پرورش فکری متربی استفاده از شیوه پرسشگری است که معصومین (ع) به عنوان یک مربی از این روش آموزشی به طور متداول استفاده میکردند. چنین شیوهای ضمن اینکه مخاطب را در فرایند فکری فعال قرار میدهد، به مربی این امکان را میدهد تا با طرح سئوالات هدفمند و انگیزشی، متناسب با ظرفیت وجودی متربی، او را به سطح بالایی از شناخت و ظرفیت فکری سوق دهد.
Keywords [Persian]